Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

6 sposobów jak podsumować zajęcia grupowe [do pobrania]

DSC09695

Podsumowanie jest bardzo ważnym elementem pracy z grupą. Podczas podsumowania można przypomnieć wszystko, co się wydarzyło, powtórzyć cele, pogratulować sukcesu grupie oraz porozmawiać o tym co i dlaczego się nie udało. Przecież niepowodzenie też wiele nas uczy, jednak trzeba je mądrze omówić. Dzięki dobremu podsumowaniu można wiele rzeczy „uratować”! Przedstawiamy kilka pomysłów jak to zrobić.

 

1. Niedokończone zdanie…

To najprostszy sposób. Każdy z grupy ma dokończyć określone zdanie, np.:

– podczas dzisiejszej pracy nauczyłem się…
– najtrudniejsze dla mnie dzisiaj było…
– najbardziej podobało mi się…

Można sobie wzajemnie podziękować za coś, przeprosić, powiedzieć o swoich doświadczeniach lub planach na przyszłość. Najlepiej wychodzi to, kiedy uczestnicy siedzą w kole.

 

2. Pralka, walizka czy kosz?

W pralce pierzemy to, co mogłoby być lepsze podczas wspólnej pracy, w walizce zabieramy ze sobą to, co chcemy zachować w pamięci, a do kosza wyrzucamy to, co nam się nie podobało. Można przygotować obrazki tych trzech przedmiotów na kartce flipczartowej lub zwykłe napisy oraz małe karteczki, na których każdy uczestnik zapisze swoje odczucia, a następnie umieszcza karteczkę w odpowiednim polu.

walizka-pralka-kosz

 

3. Tarcza

Wystarczy duży karton i kilka kolorowych markerów. Na środku rysujemy duży okrąg, który możemy podzielić na mniejsze części. Każda część będzie odpowiadać za inny aspekt lub temat. Uczestnicy mają za zadanie podejść do okręgu i postawić kropkę – im bliżej środka, tym lepsza ocena. Jeżeli sytuacja na to pozwoli, możemy poprosić również o komentarz – dlaczego stawiasz kropkę w tym miejscu.

 tarcza

 

Jeżeli pracujemy z dziećmi, to możemy rozdać im wycięte buźki – uśmiechniętą, neutralną i smutną, żeby za ich pomocą wyraziły swoją opinię.

buzki

Pobierz buźki do wydruku i wycięcia

 

 

4. Skala

Bardzo podobnym sposobem jest poproszenie uczestników o ocenę danego aspektu na skali. Można to zrobić pisemnie lub ustnie. Jeżeli zdecydujemy się na ustną formę, warto zapytać od razu uczestników, co można zrobić, żeby ocena była jeszcze wyższa.

skala

 

5. Ramka

Jeżeli pracujemy z grupą, która po naszym spotkaniu nadal będzie ze sobą współpracować, to warto przygotować ramkę, gdzie uczestnicy coś własnoręcznie wpiszą. Będzie to forma podsumowania, przypomnienia, a czasami nawet zobowiązania. Na środku piszemy pytanie, a uczestnicy wpisują swoje krótkie odpowiedzi, np.:

– Co mogę zrobić, żeby w naszej grupie było lepiej?
– Co wnoszę do mojej klasy?

Świetnie motywuje to, kiedy przed zapisaniem głośno zadeklarujemy to, co chcemy napisać. Oczywiście naszą ramkę możemy później powiesić w klasie lub miejscu spotkań grupy.

ramka

Pobierz ramkę do edycji i wypełniania

 

6. BRAWO!!!

Możemy też po prostu poprosić o odpowiednie natężenie hałasu jeżeli uczestnicy są zadowoleni. Pamiętacie, kiedyś w znanym telewizyjnym show używano czegoś takiego jak klaskometr?

 

Jak Wam podobają się te pomysły na podsumowanie zajęć? Macie jakieś inne? Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach. Inspirujmy się nawzajem.

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *