Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Co to znaczy, że metoda nauczania jest efektywna [2 główne fundamenty]?

Oczywiście metoda nauczania jest efektywna, kiedy przynosi efekty, to znaczy wtedy, kiedy uczniowie rzeczywiście nabywają wiedzę lub umiejętności, ale jak taką metodę skonstruować? I tego właśnie dotyczy ten artykuł…

Metoda nauczania, żeby była efektywna musi angażować całego człowieka, a więc nie tylko jego organ uczący się tj. mózg, ale również całą osobę z jej właściwościami osobowościowymi i społecznymi. Oczywiście każdy z nas jest różny i ma różny preferowany styl uczenia się, który nauczyciel powinien uwzględniać, ale w kwestiach, które w największej mierze warunkują efektywność uczenia się tak naprawę się nie różnimy. Dlatego efektywna metoda nauczania to taka, która…

 

1. Uwzględnia wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu

Efektywna metoda oparta jest na wiedzy o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, czyli o tym, w jaki sposób nasz system poznawczy przetwarza i utrwala informacje. W skrócie można powiedzieć, że ludzki mózg najlepiej zapamiętuje informacje które jakby „przyczepia” do tego co już w systemie poznawczym istnieje. Oznacza to, że głębiej i dokładniej przetworzona informacja będzie lepiej i trwalej zapamiętana. Dlatego też efektywna metoda jest aktywna: angażuje zmysły, wyobraźnię, ruch, emocje, energię. Ale to nie wszystko…

 

2. Uwzględnia wiedzę o mechanizmach motywacyjnych

Drugim ważnym elementem efektywnej metody nauczania jest motywacja, o której bardzo często się zapomina. Oczywiście motywacja uczniów do nauki to bardzo skomplikowane zagadnienie i jej budowanie trwa niekiedy bardzo długo, ale przy zastosowaniu jednostkowej metody też musimy o tym pamiętać i tworzyć i realizować takie metody, które w największym stopniu rozbudzają motywację uczniów, czyli po prostu chęć uczenia się. Jak to zrobić?

– proponować zagadnienia same w sobie interesujące, czyli budujące motywację wewnętrzną

– zauważać i wykorzystywać indywidualne predyspozycje uczniów

– pokazywać instrumentalność zdobywanej wiedzy, czyli jej odniesienie do przyszłości

– angażować w naukę poprzez gry, wchodzenie w rolę, nietypowe metody aktywizujące

Stworzenie takiej efektywnej metody nie jest łatwe i stawia przed nauczycielem nie lada wyzwanie, ale sami pewnie wiedzie, że warto je podjąć i nic nie sprawia większej satysfakcji zawodowej jak praca z uczniami, którzy są autentycznie zmotywowani do nauki z poczuciem, że to również nasza zasługa.

 

Wszystkie metody proponowane przez nas w ramach prowadzonych przez nas warsztatów opierają się właśnie na tych dwóch założeniach. Z myślą o wszystkich nauczycielach i trenerach przygotowaliśmy kurs przekazujący wiedzę jak tworzyć metody opierające się na tych założeniach. Nasz kurs Efektywne Metody Nauczania przekazuje również 29 konkretnych wciągających metod przekazywania wiedzy, które możemy zastosować w pracy z grupami właściwie w każdym wieku począwszy od przedszkolaków, a skończywszy na seniorach. Co ważne kurs zakończony jest egzaminem i wydaniem zaświadczenia na wzorze MEN, dzięki czemu jest on wysoko ceniony w czasie nauczycielskiego awansu zawodowego. Zobacz tutaj.

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *