Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak uczyć mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu i komputerów? Internetowy Escape Room

Umiejętność korzystania z Internetu i komputera jest dla dzieci i młodzieży codziennością. Wydaje się jednak, że umiejętność mądrego i bezpiecznego korzystania z tych dobrodziejstw cywilizacyjnych wcale nie jest taka łatwa, a zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Kilka myśli o tym jak więc uczyć tej umiejętności oraz zaproszenie na angażujący warsztat.

 

1. Przypominaj o zagrożeniach

O ile uświadamianie dzieciom i młodzieży dobrodziejstw korzystania z komputerów nie jest trudne (ani nawet potrzebne, ponieważ sami doskonale zdają sobie z nich sprawę), to o tyle znajomość zagrożeń i trudności jakie mogą być z nimi związane wcale nie jest już taka oczywista. Wydawać by się też mogło, że zagrożenia Internetowe wcale nas nie dotyczą, to gdzieś tam na świcie ludzie mają z tym problem, ale nie tutaj u nas. A wiecie o tym, że ludzie oceniają subiektywne prawdopodobieństwo, tego, że spotka ich coś złego ma mniejsze niż w rzeczywistości (prawdopodobieństwo tego, że mnie spotka coś złego uważam za mniejsze niż prawdopodobieństwo tego, że coś złego spotka jakiegoś Kowalskiego, działa to również w drugą stronę: prawdopodobieństwo tego, że wygram na loterii jest większe niż, że jakiś Kowalski wygra). Nie chodzi tutaj oczywiście o to, żeby kogokolwiek straszyć, ale warto uświadamiać sobie jakie zagrożenia mogą nas spotkać i jak sobie z nimi radzić.

 

Zagrożenia internetowe możemy sprowadzić do 3 grup:

- Niebezpieczne treści (np. pornografia, treści zachęcające do przemocy, treści zachęcające do działań autodestrukcyjnych).

- Niebezpieczne kontakty (np. uwodzenie, werbunek do sekt itp.) - Warto przypominać również o tym, że w Internecie kierujemy się zasadą ograniczonego zaufania i nie jest to dobre narzędzie do poznawania nowych osób.

- Niebezpieczne działania (np. przemoc internetowa, obrażanie innych, zamieszczanie kompromitujących treści, ale też kradzież haseł) - w tym kontekście warto uświadamiać dzieci i młodzież, że to co publikujemy w Internecie staje się publiczne i że sami świadomie lub nie mogą stać się nie tylko ofiarą przemocy, ale także jej sprawcą. Oczywiście warto również przypominać o tym, że posiadanie hasła dostępu np. do poczty elektronicznej takiego samego jak swoje imię, jest bardzo złym pomysłem.

 

2. Pokazuj skutki nadużywania

O ile zagrożenia internetowe są mniej prawdopodobne (ale oczywiście warto być ich świadomym), to zjawisko nadużywania Internetu, a zwłaszcza za pośrednictwem telefonów komórkowych, jest bardzo powszechne i może utrudniać codzienne życie. Z nadużywaniem Internetu jest troszkę tak, jak z nadużywaniem innych „uzależniaczy”- jest w tym coś, co ludzi pociąga, widzą w tym jakąś korzyść dla siebie, a w związku z tym zaprzeczają temu, że nadużywają („12 godzin na dobę z gra online to przecież nie dużo, mam jeszcze drugą połowę doby na życie”). W związku z tym najlepiej skutki naużywania pokazując zapraszając do prostego ćwiczenia, w którym prosimy uczestników o udzielenie odpowiedzi na pytanie, co tracą nadużywając komputera. Warto również pomóc w ukonkretyzowaniu odpowiedzi, ponieważ pierwsza myśl, jaka może przyjść komuś do głowy: NIC. Ale kiedy zapytamy o poszczególne sfery życia, to może się jednak okazać, że coś.

Pobierz formularz pdf, docx

 

Wypełnienie takiej tabelki może być doskonałym wstępem do rozmowy o tym jak ograniczyć nadużywanie komputera lub telefonu komórkowego.

 

3. Kodeks Mądrego Postępowania

Bardzo ciekawą metodą uczenia dzieci i młodzieży mądrego wykorzystywania urządzeń elektronicznych w czasie lekcji jest również stworzenie sobie, przynajmniej krótkiego, kodeksu mądrego postępowania z komputerami, telefonami i Internetem. W stworzeniu takiego kodeksu nie chodzi nawet o coś na rodzaj kontraktu grupowego będącego ustaleniem wspólnych zasad (o tym pisaliśmy tutaj), ale bardziej o formę przypomnienia podstawowych zasad mądrego korzystania. W naszym kodeksie możemy zapisać np.:

1. Pamiętaj o tym, żeby używać odpowiednich haseł. Nie używaj imion i potocznych nazw. Dobrą metodą jest np. tworzenie akronimów z prostych wierszyków z dużymi literami, dodaniem cyfr i znaków specjalnych. Łatwo zapamiętać Poszła Ola Do Przedszkola, Zapomniała Parasola, z czego łatwo zrobić trudne do złamania hasło: POdpzp7!

2. Nikomu nigdy nie podawaj swoich haseł.

3. Nie ufaj osobom poznawanym w Internecie. Lepiej tam nikogo nie poznawać, a wykorzystywać Internet jedynie do podtrzymywania znajomości.

4. W Internecie zachowuj się tak jak na przyjęciu rodzinnym: bądź miły i nie przeklinaj.

5. Korzystając z Internetu przy przygotowywaniu materiałów, zawsze pamiętaj o podawaniu źródeł.

 

Taki kodeks możemy następnie rozesłać uczniom, umieścić w klasie, bądź też przypominać o nim, przy każdej zadawanej pracy domowej wymagającej używania komputera.

 

 

4. Mądrze wykorzystuj

Do zapraszania uczniów do mądrego wykorzystania komputerów i telefonów komórkowych w trakcie lekcji i zajęć nie trzeba chyba nikogo namawiać. Warto jednak wykorzystywać jakąś formę przypominania o zasadach mądrego korzystania, np. w formie wyżej opisanego kodeksu. Nie chodzi tutaj oczywiście tylko i wyłączenie o bezpieczeństwo, ale także o uczenie kultury osobistej i rzetelności w cytowaniu źródeł.

 

5. Programowanie uczy myślenia

W ostatnim puncie tego wpisu chcemy przypomnieć o tym, że choć oczywiście nauka programowania i samo programowanie to niewielki procent umiejętności związanych z wykorzystywaniem komputera, to jednak warto pamiętać, że uczenie umiejętności kodowania uczy myślenia, przewidywania konsekwencji, kojarzenia ciągów przyczyna - skutek, a nawet wytrwałości i zaangażowania. Dlatego też, niezależnie od tego, jaką Wasi uczniowie planują przyszłość, warto, żeby każdy znał przynajmniej podstawy kodowania.

 

Internetowy Escape Room

Mając na uwadze wszystkie te inspiracje przygotowaliśmy dla Was moduł warsztatowy pod nazwą Internetowy Escape Room. W ramach tego warsztatu klasa podzielona na 5 mniejszych zespołów bierze udział w wciągającej grze, w ramach której musi rozwiązać 5 następujących zadań:

 

1. Pokój zagadek informatycznych

(umiejętność używania bezpiecznych haseł)

Zespół zostaje zamknięty w pokoju zagadek. Żeby się stamtąd wydostać, trzeba, mi. in. samemu zbudować prosty komputer, rozwiązać zagadkę szachową przy użyciu grającej szachownicy, znaleźć fałszywy banknot przy użyciu promieniu UV, rozwiązać kilka wciągających zagadek oraz złamać 4 hasła (tak, żeby nauczyć się jakich haseł nie należy używać).

escape

 

2. Algorytmy Współpracy

(umiejętność myślenia programistycznego)

Uczniowie mają za zadanie ułożyć kilka schematów blokowych algorytmów. Za łatwe? No to układamy trudniejsze algorytmy. Metodę Algorytmów Współpracy znajdziecie w naszym sklepie.

algorytmy

 

3. Laboratorium Informatyczne

(poznanie zagrożeń internetowych)

W laboratorium uczniowie rozwiązują nietypowa krzyżówkę składającą się z określeń odpowiadających różnym zagrożeniom, które mogą ich spotkać w Internecie.

laboratorium

krzyzowka

 

4. Programowanie robota

(podstawy umiejętności kodowania)

W ramach zadania trzeba odpowiednio zaprogramować robota, tak, żeby przejechał przez labirynt. Nasze roboty możecie zobaczyć też tutaj.

robotyka-01

 

5. Pożyczona książka

(umiejętność mądrego korzystania z portali społecznościowych)

Ostatnim zadaniem uczniów jest rozwiązanie prostej gry komunikacyjnej, dotyczącej tego, kto, komu pożyczył pewną książkę. Żeby to jednak zrobić muszą znaleźć odpowiednie informacje na koncie pewnej osoby na znanym portalu społecznościowym. Czy wszystkie informacje, która ona tam opublikowała, powinny się tam znaleźć?

pozyczona-ksiazka

 

Warsztat Internetowy Escape Room realizujemy w ramach naszych wciągających warsztatów Ekstremalnie Skuteczna Nauka. Zapraszamy.

Ekstremalnie Skuteczna Nauka 

Czy macie jakieś inne pomysły i refleksje dotyczące uczenia mądrego i bezpiecznego korzystania z Internetu, komórek i komputerów. Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach.

 

Może Was zaciekawić również:

- Darmowe aplikacje do nauki kodowania dla dzieci i młodzieży

- Czego możemy uczyć się od robotów, czyli jak wykorzystać roboty w edukacji

 

Zostaw komentarz



Odwiedź nas w Motyczu
Konkurs Mapa Myśli

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com