Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak postawić grupie motywujący cel?

team-2444978_640

Postawienie grupie wspólnego celu bardzo dobrze wpływa na zaangażowanie. Przedstawiamy krótkie studium przypadku jak to zrobić na przykładzie grupy dzieci, ale zawarte tutaj uwagi z powodzeniem możecie wykorzystywać także w Waszej pracy z osobami w każdym wieku.

 

1. Znajdź swoją pasję i się nią podziel

Jeśli chcesz dać grupie, z którą pracujesz motywujący cel, ten cel powinien najpierw motywować Ciebie. Jeśli uczysz matematyki i chcesz przygotować zespół do olimpiady matematycznej, to będzie Ci to o wiele łatwiej jeśli będziesz pasjonować się matematyką. Jeśli chcesz zmotywować chór, to dobrze by było, żebyś sam/a lubił/a śpiewać. Jeśli chcesz poprowadzić dla grupy dobrą zabawę, dobrze, żebyś sam/a się lubił/a dobrze bawić.

Wydaje się to oczywiste, a jednak bardzo często tego nie robimy, bo uważamy, że nasza pasja nie jest odpowiednia do pracy z grupą, np. z klasą w szkole i że w pracy nie mamy możliwości rozwijać naszej pasji. Na pewno możesz spotkać w swojej pracy bardzo dużo przeszkód, ale pomyśl o najważniejszej sprawie: o ludziach z którymi pracujesz. Czy sam będąc uczniem nie chciałbyś pracować z nauczycielem, który z pasją uczy tego, czego uczy. Robienie czegoś dla innych z pasją i zainteresowaniem jest też bardzo rozwijające i przynoszące satysfakcję dla Ciebie.

 

2. Przedstaw wizję

Żeby nasz cel był motywujący dla grupy, wszyscy jej członkowie muszą wiedzieć o co chodzi. Jeśli rzucisz tylko hasło: „uczymy się składać roboty, bo to kiedyś się przyda” nie zadziała ono tak, jakbyś powiedział/a: „uczymy się robić roboty, bo za dwa miesiące weźmiemy udział w wojewódzkim konkursie robotyki, a potem będzie etap ogólnopolski, a potem weźmiemy udział w olimpiadzie międzynarodowej”. Nawet jak się nie uda wziąć udziału w etapie ogólnopolskim, to tak postawiona wizja i tak jest motywująca i stwarza przestrzeń do rozwoju. Pokazuje, że nasz cel („czyli np. wspólna nauka budowania robotów lub jeszcze konkretniej: zbudowanie robota) wpisuje się w szerszą wizję i do czegoś nas prowadzi.

Pamiętaj też, że na ludzi bardzo motywująco działają obrazy. Zaraz pokażę Wam filmik o pewnym naszym projekcie zrealizowanym z dziećmi – zanim rozpoczęliśmy pracę nad nim, pokazałem naszej grupie to:

woz5  woz1

3. Przedstaw korzyści

Oczywiście nasza wizja to również indywidualne korzyści dla każdego członka grupy: nauczysz się wkręcania śrub, dowiesz się jak podłączać oświetlenie LED, nauczysz się jak być bardziej przedsiębiorczym, będziesz mieć satysfakcję z pomocy innym, itp. Nawet jeśli pracujemy z grupą, która za swoje zaangażowanie dostaje pieniądze (czyli np. zespół w pracy) to i tak tego typu korzyści też działają na ludzi. Warto o nich przypominać i je uświadamiać, bo czasami członkowie naszej grupy mogą o nich zapominać (a zwłaszcza kiedy pracujemy z dziećmi).

 

  • Wciągająca praca z grupą? Spróbuj tego: Marker Współpracy

     

 

4. Zadbaj o relacje w grupie

Oczywiście nasz bardzo motywujący cel nie będzie spełniał dobrze swojej roli, kiedy poprzez ślepe dążenie do niego będą się psuły relacje w naszej grupie. Bardzo ważne jest więc zadbanie o przestrzegania zasad panujących w naszej grupie (o tym jak je wprowadzić pisaliśmy tutaj), o dobrą strukturę grupy, a w jej ramach o podział zadań. Jeśli pojawią się konflikty warto rozwiązywać je przypominając grupie o naszym celu: „nie jesteście tutaj, żeby się kłócić, ale wspólnie budować nasz wóz”.

 

5. Doceniaj każdego

Ważne, żeby każdy członek czuł się doceniony. Oczywiście w Twojej grupie, czy klasie na pewno są osoby, które pozytywnie się wybijają i najlepiej im powierzać wszystkie ważne zadania, bo wiadomo, że zostaną dobrze wykonane. Czasami mamy pokusę, żeby tak właśnie robić. Oczywiście pozytywie wybijającym się osobom powinniśmy dawać zadania odpowiednie do ich predyspozycji, ale tak samo powinniśmy postępować z osobami, którzy są mniej zorganizowani i uzdolnieni. Czasami wymaga to od nas włożenia większego wysiłku, ale naprawdę się opłaca, bo może jesteś jedyną osobą, która doceni ucznia, którego nikt w szkole, w domu, ani wśród rówieśników nie docenia? Będzie Ci wdzięczny do końca życia.

 

6. Nie bój się Wielkich Dzieł

Oczywiście dla każdego Wielkie Dzieło może być czymś innym. Może dla Twoich uczniów wspólne przygotowanie prostej prezentacji będzie Wielkim Dziełem, a może będzie nim dopiero wygrana w międzynarodowym konkursie. Ważne jest żeby pamiętać, że generalnie ludzi bardziej motywują Dzieła Wielkie, niż dzieła małe. Jeśli masz więc do wyboru zrobienie czegoś płytkiego i mało ambitnego lub dużego i wymagającego, zdecydowanie lepiej wybrać to drugie. Pamiętaj też, że cel powinien być ambitny, ale realistyczny.

 

Chcę Wam zaprezentować (a właściwie nie ja tylko dzieciaki z naszej Pracowni Pomysłów), krótki filmik obrazujący to wszystko o czym tutaj powiedzieliśmy: nasze wspólne tworzenie wielkiego dzieła (i to dosłownie i w przenośni, bo nasz wóz ma rozmiar samochodu).

 

Tutaj podobny filmik z naszego wcześniejszego projektu.

 

Już od wiosny nasz Wóz Animacyjny będzie wykorzystywany w Centrum Dobrego Wychowania do realizacji gier i zabaw na świeżym powietrzu. Zapraszamy wiec na warsztaty.

 

Czy macie jakieś inne pomysły na angażowanie grupy w realizację Wielkich Dzieł? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

 

Autor wpisu:

dr Michał Czakon

Dyrektor Programowy Centrum Dobrego Wychowania.
Psycholog. Trener. Dydaktyk.
Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *