Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Klasowe Wiadomości – nietypowa powtórka wiedzy

Jeśli czytacie naszego bloga już jakiś czas na pewno zauważyliście, że bardzo dużo piszemy o tym jak aktywizować i angażować uczniów i członków grup, z którymi pracujemy. Ciekawym pomysłem na taką angażującą powtórkę wiedzy jest metoda klasowej telewizji. W dzisiejszym wpisie jeden z prostszych pomysłów: Klasowe Wiadomości.

 

Klasę dzielimy na mniejsze zespoły ok. 5-osobowe (tak, żeby powstały 3-4 zespoły). Każdy z zespołów otrzymuje zakres materiału do przygotowania powtórki (np. kilka stron z podręcznika). Uczniowie otrzymują wytyczne, że ich program telewizyjny ma trwać nie więcej niż 15 minut (to ważne!) i ma mieć formę wiadomości telewizyjnych, a skoro tak, to powinny znaleźć się tam:

1. Zapowiedzi ze studio – redaktor siedzi za stołem, wita telewidzów, opowiada w skrócie o czym powiemy w dzisiejszych wiadomościach.

2. Krótki wywiad z ekspertem – jeden z redaktorów zadaje przygotowanemu ekspertowi pytania. Ekspert odpowiada.

3. Prezentacja przy mapie – niczym w pogodzie, jeden z dziennikarzy omawia treści z użyciem mapy, wykresu lub rysunku.

4. Inne elementy przygotowane przez uczniów – może np. wywiad z innym nauczycielem, dyrektorem szkoły, znaną osobą z środowiska szkoły, itp. – wyświetlane z nagrań

 

 

Przygotowanie sali

sala-wiadomosciPrzygotowanie sali do realizacji metody klasowych wiadomości jest bardzo proste. Usuwamy pierwszy rząd ławek i w jego miejsce przygotowujemy 2 przestrzenie dla redaktorów:

1. Stół redaktora prowadzącego (można przygotować go w formie ramy przypominającej telewizor, nie wymaga to dużo pracy, a uczniowie na pewno to zapamiętają)

2. Przestrzeń dla wywiadów i ekspertów, gdzie można umieścić miejsce na rysunki, wykresy czy to w formie papierowej, czy do wyświetlania na ekranie.

 

Wiadomości prowadzone są w taki sposób, że rozpoczynane są przez redaktora prowadzącego, który zapowiada każdy z „newsów”, po czym uwaga widzów przenosi się na przestrzeń dla ekspertów, po czym znowu powraca do prowadzącego (wtedy w przestrzeni dla ekspertów może nastąpić zmiana). I tak na zmianę.

 

Oczywiście możemy również poprosić uczniów o nagrywanie naszych wiadomości nawet telefonami komórkowymi, a następnie o zmontowanie materiału. Pamiętajcie, że nie jest to konieczne, nawet taki program "na żywo" na długo zostanie zapamiętany!

 

 

  • Wciągająca praca z grupą? Spróbuj tego: Marker Współpracy

     

 

Jak z ławki szkolnej zrobić telewizor do programów klasowych na żywo?

telewizor-z-lawki– wycinamy z grubej tektury 4 pasy z o szerokości 12 cm i długości 120 cm (2 szt.) oraz 70 cm (2 szt.)

– sklejamy z nich ramę i malujemy na ciemny kolor

– za pomocą taśmy oraz dwóch kijków długości ok. 90 cm przymocowujemy naszą ramę do ławki

– uczeń (lub uczniowie prowadzący) siedzą po jednej stronie, a klasa ogląda ich w telewizorze

 

 

Organizacja zajęć

Przygotowanie takich klasowych wiadomości można zadać klasie w ramach pracy domowej lub też przygotować go w trakcie lekcji. Następnie cała następna lekcja będzie klasowymi telewizjami, w czasie których zaprezentują się 3 lub 4 różne stacje telewizyjne, które przygotowały swój materiał. Czy czasami nie jest tak, że oglądamy wieczorne widomości na trzech różnych stacjach i każda z nich, mówi co innego, choć mówią o tym samym?

 

To wszystko może wydawać się śmieszne i też nie koniecznie możemy powstrzymywać uczniów, żeby takie nie było -> ważne, żeby uczniowie byli zaangażowani, bo wtedy dużo zapamiętają. A poza tym ważnym wymiarem takich zajęć jest również uczenie pracy zespołowej.

 

Wrażenia niezapomniane, wiedza również!

 

Nasz zespół wykorzystuje metody telewizyjne m.in. w tworzeniu Telewizji Akademii Młodzieżowej dla młodzieży stale zaangażowanej w pracy naszych ośrodków, ale także w czasie warsztatów dla klas.

Ekstremalnie Skuteczna Nauka

Jak się Wam podoba taki pomysł? Czy macie jakieś inne, ciekawe pomysły na angażujące pomysły na powtórkę wiedzy? Zapraszamy do dyskusji i dzielenia się inspiracjami w komentarzach.

 

Autor wpisu:

dr Michał Czakon

Dyrektor Programowy Centrum Dobrego Wychowania.
Psycholog. Trener. Dydaktyk.
Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *