Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Miejsce skupienia naszej klasy

Miejsce skupienia

W naszym darmowym kursie Jak skutecznie pracować z grupą piszemy o tym, że warto stworzyć grupie (klasie) miejsce skupienia, czyli takie miejsce, w którym będzie się ona czuła dobrze, bezpiecznie, z którym będzie się utożsamiała i będzie uważała za swoje, a dzięki temu członkowie naszej grupy lub klasy będą chętniej w tym miejscu przebywać.

 

Jakie elementy możemy wykorzystać do urządzenia takiego miejsca skupienia, np. w naszej szkolnej klasie:

– spisane cele grupy – ładnie zapisane cele dla których funkcjonuje grupa, tak, żeby przypominać sobie po co my w ogóle tutaj jesteśmy (np. po to, żeby się dobrze przygotować do dorosłego życia)

– zasady grupy – wypisane normy i zasady, przypominające o tym jak należy zachowywać się na spotkaniach (w zależności od wieku grupy, może być np. ułożony w formie rymowanek, albo rysunków/grafik)

– pamiątki sukcesów grupy – np. zdjęcia ze spotkań i wydarzeń, które grupa wspólnie zorganizowała, nagrody i dyplomy, prace uczniów

– kalendarz urodzin – karty z poszczególnymi miesiącami z wypisanymi uczniami, którzy mają urodziny w danym dniu

– tablica korkowa na ogłoszenia – miejsce, gdzie będzie można zawieszać ważne komunikaty dla grupy, kalendarz wydarzeń itp.

– zdjęcie grupowe – grupowo zrobione zdjęcie, może być np. z jakimś wesołym napisem

– elementy dodające „uroku”, „klimatu” sali – np. wspólnie zasadzone kwiatki i inne rośliny, obrazki, akwarium (które dodatkowo może być elementem budowania wspólnoty, gdyż cała klasa może się opiekować tym akwarium, a kwiatki przyniesione są przez uczniów)

– słoik z pytaniami „Ciekawi Świata” – to przedmiot, ale tak naprawdę też metoda wychowawcza, która może służyć budowaniu dobrej relacji i bezpieczeństwu w grupie. Uczniowie wiedzą, że do słoika mogą wrzucać karteczki z nurtującymi ich pytaniami (bez konieczności podpisywania się) dotyczącymi życia, ich przyszłości, darzenia sobie z różnymi sytuacjami i innymi nurtującymi dzieci i młodzież pytaniami. Następnie w czasie wspólnych spotkań (np. godziny wychowawczej) nauczyciel odpowiadają na pytania, bądź zaprasza do dyskusji na zadany w pytaniu temat. Słoik zapewnia bezpieczeństwo wynikając z anonimowości i pokazuje, że od nauczyciela – wychowawcy, w dobrej grupie można uzyskać odpowiedzi nawet na najbardziej krępujące pytania.

 

A Wy jakie macie pomysły na uczynienie naszej sali bardziej przyjemną i bezpieczną dla uczniów? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Może Cię zaciekawić również...

Odpowiedź do artykułu “Miejsce skupienia naszej klasy

  1. Iwona

    Jestem wychowawcą mos nie mam pomieszczenia osobnego dla mojej grupy jednak pomysł ze słoikiem bardzo mi sie podoba, to fajne narzędzie do rozmowy podczas społeczności 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *