Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Negatywny lider - jak sobie z nim radzić

Czasami w naszej klasie lub grupie, w której pracujemy jest ktoś, kogo określilibyśmy mianem negatywnego lidera. Co z tym zrobić?

 

Negatywny lider to osoba, która:

1) Ma predyspozycje liderskie, tzn. ludzie za nią idą, są w nią wpatrzeni, słuchają jej, może trochę chcą być jak ona, najczęściej taka osoba sprawia wrażenie pewnej siebie, autorytatywnej

2) Cele tej osoby nie są zgodne z celami grupy, tzn. np. po porostu przeszkadza, na siłę próbuję forsować swoje pomysły i rozwiązania, nie znosi sprzeciwu

Taka osoba może nam psuć pracę naszej grupy, uniemożliwiać osiągniecie celu, rozbijać grupę, co więc zrobić?

 

 

Krok 1. Dowiedz się o co chodzi (zrozum)

Warto zadać sobie pytanie, co leży u podstaw takiego, a nie innego zachowania naszego „negatywnego lidera”. Może chcę on na siebie zwrócić uwagę nauczyciela, ponieważ takiej uwagi nie otrzymuje w domu, może uważa, że siłą da się wszystko załatwić i tylko prezentując siłę może być lubiany i szanowanych, a może po prostu nie potrafi inaczej, ponieważ relacje jego rodziców wyglądają tak bardzo konfrontacyjnie.

Kiedy staramy się zrozumieć o co chodzi przekazujemy takiemu uczniowi bardzo ważny komunikat: zależy mi na Tobie, jesteś częścią grupy. Ponieważ o wiele łatwiej jest go odrzucać, potępiać i krytykować, a trudniej próbować zrozumieć.

 

 

Krok 2. Wykorzystaj jego predyspozycje (doceń)

W naszym kursie dotyczącym talentów (zobacz kurs) piszemy o tym, że nawet coś co uważamy za naszą największą wadę, może być naszą największą zaletą. W jaki sposób? W taki, że skoro coś jest NAJWIĘKSZĄ wadą, oznacza to, że cecha, która za nią się kryje (np. w przypadku negatywnego lidera będą to predyspozycje i cechy liderskie) występuje u tej osoby w dużym nasileniu, a w związku z tym, źle wykorzystywana może sprawiać problemy, ale dobrze wykorzystywana, może być jego NAJWIĘSZKĄ zaletą.

 

Jak to zrobić w praktyce?

- w czasie pracy w grupach dajmy naszemu liderowi zadanie dowodzenia jedną grupą

- dajmy naszemu liderowi jakieś ambitne zadanie

- poprośmy lidera o pomoc w zaprowadzeniu ciszy w klasie

- poprośmy lidera o poprowadzenie jakieś aktywności dla całej klasy

 

Pamiętajcie, żeby naszym celem nigdy nie było publiczne upokorzenie negatywnego lidera. Jeśli zadanie, które mu daliśmy, mu nie wyszło, nie podkreślajmy tego przed całą klasą, ale podziękujemy za jego zaangażowanie, a o tym co mu nie wyszło porozmawiajmy z nim na osobności.

 

A Wy jakie macie pomysły na radzenie sobie z negatywnymi liderami? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

Zostaw komentarz



KG

7 lat temu

Niestety przekierowanie nie działa to tak prosto. Inne dzieci odbierają nasiloną uwagę nauczyciela na negatywnego lidera jako nagrodę za jego zachowanie. Narozrabiał a teraz pani w dodatku daje mu nagrodę w postaci dowodzenia grupą. Wcześniejsze negatywne zachowanie lidera odbierane jest podsiadomie jako porządane i powoli reszta klasy zazdrosna o uwagę jaką dostaje ten "niegrzeczny" chce też naklejki, pochwały i abmitniejsze zadania, których nie dostają kiedy są.... grzeczne 🙁  Równia pochyła do awangardy w klasie.

Elżbieta

7 lat temu

Negatywny lider w grupie to niestyty kłopot. Co raz więcej mamy takich liderów, którzy potrafią ,, rozruszać grupę " i zniszczyć niejedno zajęcie swoim zachowaniem. Ja u siebie w grupie wybieram sobie ,, pomocników- negatywnych liderów" i zlecam im pomoc w różnorodnych działaniach przez cały dzieć. W tedy oni czują się ważni, docenieni i bardzo angażują się w obowiązki. Po zakończeniu dnia, są chwaleni na tle grupy i nagradzani drobnymi upominkami typu: naklejka, pieczątka, uśmiech na dablicy dobrych uczynków. 

Marzena

7 lat temu

Na lidera negatywnego przeważnie mam metodę "na pomocnika" . Angażując go do różnych zadań absorbuję jego zachowanie w odpowiednim kierunku nie marnując przy tym jego" kreatywnośći" 😉 Bardzo dużo używam tez pozytywnej motywacji i pochwał . Staram się tez stawiać jasne zasady i warunki stopniując trudnośc . Oczywiście pochwała jest zawsze solidna i często zapobiega złemu zachowaniu. Mówię " Pawełku, udało Ci się wysłuchac do końca opowiadania, brawo" lub " jestem z Ciebie dumna bo....". Czasem przed zajęciami na których niezbedne jest skupienie i uwaga klasy mówię do " lidera ( na boku;-)) Mmam kłopot ktoś pomieszał mi figury geom, tylko Ty możesz mi pomóc bo jesteś szybki, zwinny..itp Daję takiemu smykowi kilkadzisiąt małych figur i niech segreguje całe zajęcia , a co! Oczywiście mój lider ma podzielnośc uwagi i zawsze wie co się dzieje wokół więc nie traci lekcji. Alternatywą jest wycinanie, nożyczki , paski papieru na małe kawałki które koniecznie trzeba potem wykorzystać na zajeciach 😉  

Odwiedź nas w Motyczu
Konkurs Mapa Myśli

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com