Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Pracownia Pomysłów, czyli 6 porad o tym, jak realizować angażującą edukację na przykładzie zajęć technicznych

Wszyscy wiemy, że najbardziej angażująca jest edukacja praktyczna. Właśnie takie są zajęcia techniczne. W wpisie spisałem kilka porad, które sam stosuje w zajęciach prowadzonych w ramach Pracowni Pomysłów.

 

1. Zadbaj o bezpieczeństwo

W realizacji zajęć technicznych bardzo ważne jest bezpieczeństwo pracy, dlatego nasza pracownia wyposażona jest w niezbędne wyposażenia przeciwpożarowe oraz regulaminy i instrukcje. Wszystkie dzieci, które uczestniczą w zajęciach mają obowiązek przeczytać i zaakceptować zasady zajęć ustalone wspólnie na początku semestru. W ramach zasad kilka punktów wprost dotyczy bezpieczeństwa.

Ze względów bezpieczeństwa w czasie zajęć z młodszymi dziećmi staram się też nie używać elektronarzędzi (za wyjątkiem wkrętaki) i np. zamawiać już wycięte elementy z drewna lub płyty. Kiedy natomiast jest to nie możliwe staram się sam (lub z pomocą dorosłych wolontariuszy) wycinać elementy przed zajęciami.

 

2. Zadbaj o porządek

Oczywiście dbanie o porządek jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo, ale też ze względu na pokazywanie dzieciom wartości porządku. Bardzo ważnym aspektem naszych zajęć są również fartuszki, które ubieramy zwłaszcza w trakcie zajęć, w czasie których coś malejemy lub impregnujemy.

Czasami warto prosić uczestników zajęć o zakładanie ubrań, które mogą być pobrudzone – kiedy impregnowaliśmy nasz Wóz Animacyjny (zobacz filmiki poniżej) ubrudziliśmy się wszyscy, łącznie z dorosłymi wolontariuszami i instruktorami.

 

  • Więcej o tym jak robić taką angażującą edukację i jak uczyć myślenia znajdziecie w moim podręczniku: Jak Uczyć Skuteczności.

    Na ponad 500 stronach zebrałem dla Was pomysły, sposoby, inspiracje, metody i gotowy program edukacyjny mówiący o tym jak siebie i innych uczyć 4 FILARÓW SKUTECZNOŚCI: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

 

3. Zadbaj o odpowiednie wyposażenie

Naszą pracownie systematycznie wyposażamy w potrzebne narzędzia i sprzęty. Staramy się to robić tak, żeby po każdym naszym projekcie pracownia została wyposażona o kolejne narzędzia. Wiadomo, że stworzenie profesjonalnej pracowni do duży jednorazowy koszt, ale powoli, małymi krokami da się to zrobić.

Na początku warto zacząć od najbardziej podstawowych narzędzi:

– młotek x 3

– kombinerki x 3

– zestaw śrubokrętów

– zestaw kluczy nasadowych i płaskich

– pędzle x 8

– rozpuszczalnik – zawsze się przydaje zwłaszcza do czyszczenia

– wkrętaka (to właściwie najdroższy sprzęt, ale naprawdę się przydaje, a zwłaszcza jeśli realizujemy zajęcia stolarskie) + zestaw bitów i wierteł

– piła ręczna

– papier ścierny, ok 10 arkuszy różnej grubości

 

Artykuły BHP:

– rękawiczki – ok. 20 par

– fartuszki – ok. 20 par

– okulary ochronne – 5 sztuk

– maseczki ochronne – 5 sztuk

– gaśnica

– koc gaśniczy

– instrukcje BHP (instrukcja przeciwpożarowa ogólna oraz instrukcja pracy w zakładach stolarskich)

 

Wyposażenie bardziej zaawansowane:

– zestaw pilników

– wyrzynarka

– wiertarka + zestaw wierteł

– szlifierka kątowa

– szlifierka stołowa

 

W naszej pracowni mamy również inne wyposażenie edukacyjne, którego używamy nie tylko w trakcie zajęć technicznych:

– Lego Mindstorms EV3 – zestaw podstawowy

– Lego Mindstorms EV3 – zestaw edukacyjny

– dron Tello do nauki programowania

– komputer z systemem Linux

– stacja pogody z pomiarem wewnątrz i na zewnątrz i możliwością odczytywania wyników i wykresów za pomocą aplikacji w telefonie (stacja pogody podłączona jest do Internetu)

 

W naszej pracowni mamy również spawarkę, ale nie spawamy w trakcie zajęć i kiedy potrzebujemy coś zespawać prosimy o to zaprzyjaźnionych specjalistów.

 

4. Zadbaj o wystrój

Oczywiście dbanie o porządek oraz odpowiednie wyposażenie może składać się na odpowiedni wystrój pracowni. W naszej pracowni wszystko leży na swoim miejscu i staramy się to tam odkładać (no chyba, że pracujemy właśnie nad jakimś dużym projektem i na bieżąco używamy danych narzędzi). Poza tym w naszej pracowni zrobiliśmy sobie taką płytę:

 

Do jej wykonania potrzebne były tylko:

– fragment płyty OSB

– gruba tektura z której wycięliśmy napis i pomalowaliśmy go zwykłą białą farbą do ścian

– calowe gwoździe, na których wiszą wszystkie narzędzia

 

Poza tym na wystrój i klimat naszej pracowni składają się różne przedmioty, które wykonywaliśmy w trakcie zajęć oraz muzyka klasyczna, którą często odtwarzamy w trakcie zajęć z komputera.

 

5. Dziel się swoją pracą

Staramy się, żeby działania w naszej pracowni służyły nie tylko edukacji dzieci biorących udział w zajęciach, ale także innym osobom. Nasza pracownia mieści się przy ośrodku w Lublinie, ale bardzo często wykonujemy przedmioty, które trafiają np. do Centrum Dobrego Wychowania, gdzie mogą je zobaczyć i zainspirować się uczniowie i nauczyciele z całej Polski. Po zakończeniu każdego naszego projektu (a już na pewno tych projektów dużych) staramy się w jakiś sposób zaprezentować go społeczności wokół ośrodka, np. w czasie dzielnicowego festynu, tak zrobiliśmy np. z naszą Wielką Tabliczką Mnożenia lub Wozem Animacyjnym (który posłużył nam jako stragan).

 

Każdy z naszych dużych projektów kończymy również nagraniem filmiku, który podsumowuje projekt, pozwala zauważyć to, czego się nauczyliśmy, podzielić się tym, np. z rodzicami, a także pozwala inspirować innych wokoło do robienia takich ciekawych rzeczy. Jak zauważyliście nasze filmiki często publikowane są na blogu Centrum Dobrego Wychowania, np. w wpisie o tabliczce mnożenia, czy nauce programowania.

 

6. Realizuj ambitne duże projekty

Jest to porada, która moim zdaniem jest jedną z ważniejszych. Bardzo angażujące i rozwijające jest realizowanie dużych, ambitnych projektów. Każdy człowiek i to niezależnie od wieku ma potrzebę sensu, czyli uczestniczenia i tworzenia czegoś większego niż on sam. Dorosłemu człowiekowi łatwo wytłumaczyć, co to znaczy, że coś jest większe niż on sam, ale dziecku najlepiej pokazać to dosłownie, czyli zaprosić do tworzenia czegoś dosłownie – fizycznie większego niż ono samo. Bardzo często realizacja takich naszych projektów trwa bardzo długo, np. 2-4 miesięcy, ale przecież nic tak nie uczy wytrwałości, jak właśnie takie działanie zakończone wspólnym zespołowym sukcesem.

Nasze zajęcia realizowane są co tydzień, ale wiadomo, że jeśli pracujemy nad czymś już któryś miesiąc i kiedy np. praca jest monotonna (np. wiercenie otworów w 100 deseczkach do tabliczki mnożenia) to może się to nam najzwyczajniej w świecie znudzić. Dlatego czasami robię tak, że np. w trakcie pracy nad dużym projektem robimy sobie przerwę na tydzień lub dwa i np. robimy zajęcia z programowania, naprawiamy coś w pracowni, naprawiamy coś w naszym ośrodku, itp., a potem znów wracamy do dużego projektu. Bardzo często dzieci pytają wtedy: „A kiedy skończymy naszą tabliczkę mnożenia?”.

 

Zalety dużych, ambitnych projektów:

– długotrwałe działania uczą planowania, np. zastanawiamy się co mamy zrobić, a potem to robimy

– tworzenie dużych projektów (również w wymiarze fizycznym), który ma służyć nie tylko nam, ale także innym osobom, odpowiada naturalnej ludzkiej potrzebie sensu

– takie wielomiesięczne działanie bardzo uczy wytrwałości

– wspólne tworzenie dużego dzieła integruje i uczy współpracy

– długotrwały i złożony projekt uczy aktywnego podejścia do pojawiających się w trakcie tworzenia problemów: jak czegoś nie da się zrobić, tak jak to planowaliśmy, to zróbmy to inaczej

 

Zapraszam do obejrzenia filmiku, w którym dzieci opowiadają o naszej pracowni:

 

Zobaczcie nad jakimi projektami pracowaliśmy w ostatnich latach:

Teatrzyk Kukiełkowy, w którym zagraliśmy bożonarodzeniowe jasełka

 

Wóz Animacyjny, w którym obecnie trzymamy zabawki i gadżety do gier i animacji na świeżym powietrzu, a bezpośrednio po budowie wykorzystaliśmy go jako stragan w czasie dzilnicowego festynu.

 

Wielki Rower – ten projekt zrobiliśmy z młodzieżą – więcej o nim przeczytacie w tym wpisie:

Wielki Rower – czyli jak robić angażującą edukację i uruchamiać motywację do nauki

 

Ładowarka do telefonów z starej maszyny do szycia – znaleźliśmy starą maszynę Łucznik i przerobiliśmy ją na ładowarkę do telefonów

 

Wielka Tabliczka Mnożenia – czy uczenie tabliczki mnożenia ma być nudne? A może by tak zbudować własną? Więcej pomysłów na uczenie tabliczki mnożenie znajdziecie w tym wpisie:

Jak uczyć tabliczki mnożenia? [do pobrania]

 

Uczymy się programowania – w naszej pracowni tworzymy również proste roboty

 

Zapraszam do zasubskrybowania naszego kanału na Youtubie, tak, żeby trafiały do Was przypomnienia dotyczące nowych filmików:

Kanał Pracownii Pomysłów na Youtube

 

A tutaj znajdziecie wszystkie wpisy z naszego bloga, w których wspominane są projekty realizowane w Pracowni:

Wpisy z projektami realizowanymi w Pracownii Pomysłów

 

Jak się Wam podoba takie podejście do edukacji? Zapraszam do podzielenia się swoimi uwagami w komentarzach.

 

Autor wpisu:

dr Michał Czakon

Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania,
Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl Autor podręcznika: Jak Uczyć Skuteczności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *