Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Trójkąty, kwadraty i stożki – czyli prosta gra biznesowa dla młodzieży

Ciekawy pomysł na prostą grę biznesową uczącą uczniów praw popytu i podaży, ale również matematyki (w tym geometrii płaskiej i przestrzennej). Można ją zastosować w czasie lekcji przedsiębiorczości, ale również jako fajny pomysł na integrację zespołową.
 

Potrzebujemy

– flipczart lub tablica
– nożyczki – ok. 15 sztuk
– papier A4 – ok. 300 arkuszy
– linijki – ok. 15 sztuk
– taśma klejąca – ok. 15 sztuk
– waluta (np. z gier planszowych lub wydrukowana i wycięta stąd)
 

Przygotowanie i przebieg gry

1. Klasę dzielmy na 4 równe zespoły: firmy, których zadaniem jest zarobienie 500 AKU (wirtualnej waluty).

2. Każdy zespół otrzymuje 50 AKU (możemy użyć pieniędzy z popularnych gier planszowych lub wydrukować stąd).

3. W sklepiku prowadzonym przez nauczyciela można kupić (nauczyciel może ew. zaproponować inne ceny, żeby zdynamizować grę):
– nożyczki – 40 AKU
– kartki papieru – 10 AKU za sztukę
– taśmę klejącą – 30 AKU
– linijkę – 10 AKU
W czasie gry nie można używać własnych narzędzi, tylko kupione.

4. Prowadzący informuje, że na rynku sprzedawane są 3 rodzaje produktów:
– kwadraty o boku 10 cm (+- 2mm, produkty większe lub mniejsze nie są przyjmowane)
– trójkąty równoboczne o boku 10 cm (+- 2mm, produkty większe lub mniejsze nie są przyjmowane)
– stożki o wysokości 10-12 cm oraz średnicy podstawy 4-6 cm (wykraczające poza te wymiary nie są przyjmowane)

5. Początkowo rynek (czyli prowadzący nauczyciel) kupuje te produkty po następujących cenach:
– kwadraty – 2 AKU
– trójkąty – 5 AKU
– stożki – 25 AKU
Możemy to zapisać na kartce flipczartowej na górze trzech kolumn.

6. Firmy rozpoczynają produkcję i sprzedaż trójkątów, kwadratów i stożków. W każdej chwili w sklepiku można dokupić niezbędne narzędzia i półprodukty. Prowadzący grę przyjmuje wyprodukowane produkty, sprawdza ich jakość i wypłaca należności firmom. Jeśli produkt nie spełnia wytycznych, tzn. jest wyprodukowany niedbale, nauczyciel nie przyjmuje go.

  • Wciągająca praca z grupą? Spróbuj tego: Marker Współpracy

     

7. Najważniejszy element: w czasie gry nauczyciel dynamicznie reaguje na sytuację na rynku, informując o tym na głos, tzn. mówi na przykład: „podaż trójkątów jest bardzo duża, więc obniża się cena”, „nikt nie produkuje stożków, więc cena wzrasta do 35 AKU”, „rynek jest zalany tanimi kwadratami, więc cena jeszcze bardziej opada”. Wszystkie te operacje zapisywane są na flipczarcie lub tablicy, tak, że każdy zna obecną cenę każdego z produktów.
 

8. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zbierze 500 AKU.
 

9. Po zabawie warto wszystko omówić i jeszcze raz wskazać uczniom mechanizm w jaki zmieniające się podaż i popyt wpływają na ceny na rynku.

 

W tej grze sterowanie cenami jest nieco sztuczne, ponieważ to sam prowadzący decyduje o obniżaniu lub podwyższaniu cen. Jeśli chcecie doświadczyć prawdziwego mechanizmu grywalizacyjnego regulującego ceny zgodnie z prawem popytu i podaży zapraszamy na warsztaty Miasto Przedsiębiorczości, w czasie których uczniowie biorą udział w biznesowej symulacji prowadzenia piekarni produkujących chleb i bułki i konkurujących ze sobą na 4 rynkach (dzielnicach) wirtualnego miasta. Gra Miasto Przedsiębiorczości jest elementem 2-dniowego warsztatu integracyjnego.


Jak się Wam podoba taki pomysł na grę biznesową? Jeśli macie jakieś inne pomysły na tego typu grę zapraszamy do podzielenia się w komentarzach.

 

Autor wpisu:

dr Michał Czakon

Dyrektor Programowy Centrum Dobrego Wychowania.
Psycholog. Trener. Dydaktyk.
Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl

Może Cię zaciekawić również...

2 odpowiedzi do artykułu “Trójkąty, kwadraty i stożki – czyli prosta gra biznesowa dla młodzieży

  1. Iza

    Polecam grę "Tocik Tomiego". Zasady podobne, brak rzeczywistej produkcji, zespół decyduje tylko o rozmiarach podaży (uwzględniając koszty stałe i zmienne). "Torcik Tomka" jest grą do zagrania na 1-2 godzinach lekcyjnych.

    1. Michał Czakon Autor

      Dziękuję za inspirację, nie słyszałem o tej grzę, a brzmi ciekawie. Z doświadczenia wiem, że im mniej decyzji do podjęcia w grze (czyli im jest prostsza) tym bardziej wciąga i ma lepsze efekty edukacyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *