Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Wioska Smerfów – Prosta gra negocjacyjna dla młodzieży

Czasami konflikty w grupie lub zespole wynikają z tego, że wzajemnie nie znamy naszych potrzeb. Może czasami wystarczy tylko poznać potrzeby innych i okaże się, że nam też chodzi o to samo. Przedstawiamy Wam bardzo prosty scenariusz gry negocjacyjnej: Wioska Smerfów.

 

Gra negocjacyjna może być zastosowana w małym zespole (maks. 10 osób). Jeśli pracujemy z klasą, możemy grę przeprowadzić w mniejszych grupach.

 

Przebieg gry:

1. Podział ról

Każdy z członków klasy otrzymuję rolę: jedna osoba Papy Smerfa, który będzie prowadził dyskusję oraz dwie równoliczne grupy: Młynarzy i Farmerów. Możemy ich wybrać po prostu odliczając do 2.

Pobierz opisy ról dla graczy

 

2. Przedstawienie sytuacji w wiosce

Prowadzący przedstawia sytuację w wiosce. Dokładnie za dwa tygodnie rozpoczyna się pora deszczowa, a wioskę trapią dwa problemy:

– brak sił roboczych do mielenia zboża na mąkę – dlatego młynarze chcą wykorzystać ten czas na budowę młyna

– ptaki oraz podstępny Klakier ciągle niszczą zbiory i dlatego czasami ich brakuje – dlatego Farmerzy chcą wykorzystać ten czas na budowę stracha na wróble, który będzie odstraszał Klakiera i ptaki

Niestety, każdy z projektów musi zaangażować wszystkich mieszkańców i budowa każdego z nich będzie trwała dokładnie 2 tygodnie. Jak więc pogodzić te dwa interesy?

 

 

3. Wejście w rolę i obranie strategii

Gracze otrzymują opis swoich ról, a właściwie bardziej interesów:

– Papie zależy na tym, żeby w wiosce nie było konfliktów

– Młynarzom zależy na tym, żeby wybudować młyn

– Farmerom zależy na tym, żeby wybudować stracha na wróble

Dajemy grupom ok. 10 minut na przygotowanie strategii przekonywania drugiego zespołu do naszych racji. Papa Smerf nie przysłuchuje się obradom grup, tylko sam wymyśla swoją strategię.

 

4. Debata

Papa Smerf prowadzi debatę, w czasie której uczestnicy argumentują za swoimi racjami. Debata powinna trwać maksymalnie 15 minut. Po tych 15 minutach smerfy muszą podjąć decyzję, ponieważ w innym wypadku przyjedzie pora deszczowa i wiosce zabraknie jedzenia. Jeśli uczestnicy sami nie mogą znaleźć rozwiązania, prowadzący może pomóc im nieco i ich naprowadzać, np. pokazując:

 

Podpowiedź

 

lub wprost doprowadzając do właściwego rozwiązania.

 

Rozwiązanie

 

Oczywiście, jeśli smerfy wymyślą, jakieś inne wyjście z tej sytuacji, które będzie satysfakcjonowało wszystkich, grę również możemy uznać za wygraną.

 

Ważne zasady:

– decyzja musi byś wspólna, bo jeśli ktoś się wyłamie, wiosce nie uda się wybudować żadnego projektu przed porą deszczową

 

5. Wyjście z roli i omówienie

Po wspólnym przyjęciu rozwiązania, uczestnicy wychodzą z roli i następuje omówienie, w którym możemy użyć następujących pytań pomocniczych:

– Co pozwoliło Wam osiągnąć wspólny sukces?

– Czy w debacie był jakiś przełomowy moment? Jaki?

– Czy łatwo było dostrzec perspektywę drugiej grupy?

 

6. Konkluzja

Po zebraniu wypowiedzi od grupy, warto zaprowadzić wszystkich do konkluzji ukazując uczestnikom, że bardzo często jest tak, że nie ma potrzeby konfrontacyjnego nastawiania się wobec innych, a warto po prostu wysłuchać innych, zobaczyć jaka jest ich perspektywa i poszukać czegoś co nas łączy. Może właśnie znalezienie takiego rozwiązania będzie prostsze niż nam się wydaje.

 

Wybory w Mieście MJeśli podobają Wam się tego typu metody zapraszamy na wciągające warsztaty negocjacyjne dla klas: Wybory w Mieście M, które poza nauką sztuki argumentowania, prowadzenia konstruktywnych sporów i wystąpień publicznych, uczą także postaw obywatelskich i wiedzy o ustroju Polski.

 

Co sądzicie o tego typu grach negocjacyjnych? Czy macie jakieś inne pomysły na tego typu metody? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *