Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą
zobacz nasze warsztaty dla klas

Arktyczna Wyprawa - zespołowa gra konstrukcyjna ucząca myślenia i współpracy [do pobrania]

Zapraszam do wykorzystania w Waszych działaniach kolejnego naszego pomysłu na budowanie myślenia i współpracy – gry, w ramach której zespoły budują wieże badawcze.

 

Gra inspirowana jest różnego rodzaju zadaniami konstrukcyjnymi (np. budowa wieży z papieru czy marshmallow challenge), z dodatkiem iterowanego elementu „handlowego”, czyli konieczności zakupu materiałów i odsprzedaży rezultatów swojej pracy. Połączenie tych elementów czyni metodę bardzo angażującą i uczącą planowania swoich działań.

 

Do dyspozycji graczy dostępne są 3 rodzaje materiałów:

- tekturki introligatorskie 2mm grubości w rozmiarze A5 (zeszytowy, 21 x 14,8 cm) z wyciętymi dziurkaczem dziurkami na przy każdej krawędzi (kupiłem je na Allegro w takim formacie i wyciąłem dziurki dziurkaczem)

 

- okrągłe patyczki do lodów (można też użyć może patyczków do waty cukrowej, choć wtedy budowa będzie nieco trudniejsza)

 

- sznurek (ja akurat kupiłem sznurek w 5 kolorach dla każdej z 5 drużyn – bawełniany z nylonowym wkładem, taki sam, jaki wykorzystujemy w produkcji naszych gadżetów, np. Koła Współpracy, czy Koła Komunikacji)

 

Do realizacji gry niezbędny jest także:

- komputer podłączony do projektora, z którego obraz widoczny jest dla graczy - do wyświetlenia zasad i arkusza z obliczeniami

- miarki dla każdego zespołu

 

Opcjonalnie:

- identyfikatory dla uczestników

- markery do ozdobienia wież

- fasolki pokolorowane markerami na 5 kolorów, do losowania przynależności do drużyn (uczestnicy gry mogą zasadzić potem fasolki u siebie w domach – taka nietypowa pamiątka, a może zrobić z tego kolejne wyzwanie?)

 

Materiały do gry spakowaliśmy sobie w taką oto poręczną walizkę, którą otwartą można postawić na stole z materiałami logiem w stronę uczestników.

 

 

Zasady gry:

1. Waszym zadaniem jest wybudowanie wież badawczych.

2. Ministerstwo Nauki, które finansuje wasze badania zapłaci Wam:

- 1 waluty AKU za każdy centymetr wysokości wieży

- 12 AKU za każde piętro (o min. 5 cm wysokości – czyli pomiędzy tekturkami musi być co najmniej 5 cm odległości)

3. Wieże budowane są przez 3 letnie miesiące i rozliczenie następuje co miesiąc.

4. Początkowo każda drużyna dysponuje 50 AKU.

5. Walutę można wymieniać na materiały, które kosztują:

- platforma do zbudowania piętra: 10 AKU

- 1 metr sznurka: 5 AKU

- filar: 20 AKU

 

Oczywiście wieże muszą stać samodzielnie i nie można je o nic opierać (o sufit także nie).

 

Dodatkowo można zaprosić członków zespołów do podziału pomiędzy siebie ról, choć nie jest to konieczne:

- Lider

- Zastępca Lidera

- Rachmistrze – odpowiedzialni za rozliczenia finansowe

- Logistycy – odpowiedzialni za zaopatrzenie i dokonywanie zakupów

- Konstruktorzy – odpowiedzialni za budowę wieży

- Mierniczy – odpowiedzialni za pomiar wybudowanych wież

 

  • Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?

 

Tak więc gra odbywa się w trzech rundach (zasada 3.). Na początku każdej rundy drużyny kupują u prowadzącego (do prowadzenia sklepiku można zaangażować np. dwójkę uczestników) materiały, a po jej realizacji otrzymują od prowadzącego zapłatę zgodnie z 2. punktem zasad, a następnie znów mogą kupić materiały do kolejnej rundy. Wysokość wieży i zbudowane piętra liczy się niezależnie w każdej rundzie, jeśli wiec np. w pierwszej rundzie drużyna zbudowała 2 piętra, a w drugiej jeszcze 2, to za rundę drugą drużyna otrzyma zapłatę za 4 piętra. To dynamizuje grę, ponieważ z każdą rundą drużyny mają więcej pieniędzy na zakupy potrzebnych materiałów i pod koniec trzeciej rundy wieże są naprawdę duże.

 

Wszystkie te operacje finansowe, czyli zakupy materiałów oraz wyniki pomiarów wież zapisuje się w specjalnie do tego przygotowanym arkuszu Excel, który od razu liczy wyniki. Arkusz Excel wyświetlany jest wszystkim uczestnikom gry. Najlepiej zorganizować to tak, że po każdej rundzie prowadzący z miarką mierzy wszystkie wieże i na głos podaje rezultaty, a jego pomocnik (np. jeden z uczestników prowadzących sklepik) zapisuje wyniki w arkuszu od razu widocznym dla wszystkich.

 

Wygrywa drużyna, która otrzyma największe finansowanie swoich badań po trzeciej rundzie gry. W gruncie rzeczy – przez fakt nagradzania dwóch wymiarów wież (wysokości i ilości pięter) – gracze mogą przyjąć trzy strategie:

- inwestowanie w wysokość (np. łączenie patyczków sznurkami, żeby wieża była jak najwyższa)

- inwestowanie w ilość pięter

- jednoczesne inwestowanie w wysokość i ilość pięter.

 

Od drużyn zależy, którą strategię przyjąć, a ponieważ w naszej grze nie ma żadnego elementu losowości i wszystkie dane znane są na początku (koszty materiałów oraz wynagrodzenia) – tak wiec strategię łatwo zaplanować przed rozpoczęciem budowy.

 

Tego typu aktywności koniecznie trzeba podsumować, chociażby zadaniem 2 krótkich pytań:

- Co sprawiło, że odnieśliście sukces?

- Co następnym razem moglibyście zrobić lepiej?

 

Grę można zrealizować z krótkim modułem poprzedzającym, w ramach którego w tajnym głosowaniu, spośród 10 podanych pozytywnych zasad, wybieramy 4, które będą nas obowiązywać w czasie gry (w prezentacji z zasadami poniżej znajdują się 4 wybrane przez młodzież w czasie realizowanej przeze mnie gry – usuń tę planszę przed realizacją własnej gry). Ja poprzedzałem ja także wypełnieniem Arkusza Wartości – z taką myślą, że refleksja na temat swoich wartości, w jakiś sposób skłania do zachowań bardziej kooperacyjnych. To wszystko zależy jednak od tego, ile mamy czasu. Poniżej możecie pobrać przykładowy konspekt krótkiego warsztatu na 2 godziny lekcyjne (np. dwa zajęcia z wychowawcą).

 

Materiały do realizacji gry do pobrania:

Prezentacja z zasadami (pptx)

Arkusz do obliczeń (xlsx)

Konspekt warsztatu na 2 godz. lekcyjne (doxc)

Karty postaci do identyfikatorów (docx)

(nie są konieczne do realizacji gry)

 

Do przygotowania grafik do gry użyłem tego narzędzia wykorzystującego sztuczną inteligencję:

https://deepai.org/machine-learning-model/text2img

 

Pierwszy raz miałem okazję wykorzystywać tę metodę w czasie Dni Młodych w Dobryninie 15 czerwca 2024 roku. Zapraszam Was do obejrzenia kilku zdjęć z konstruowania wież:

 

 

Podobne metody:

- Trójkąty, kwadraty i stożki - czyli prosta gra biznesowa dla młodzieży

- Wieża z Papieru – prosta gra ucząca kreatywności, planowania i pracy w zespole

- Jak uczyć dzieci kreatywności, przedsiębiorczości i podstaw wiedzy o zarządzaniu finansami? Gra Przedsiębiorcze Miasto [do pobrania, video]

- Jak rozmawiać z młodzieżą o rodzinie. Pomysł na angażujące zajęcia Statek Rodzina

- 15 prostych ćwiczeń i pomysłów na zajęcia budujących współpracę i poprawiających relacje i komunikację w grupie i klasie

 

Jak podoba się Wam ta metoda? Czy znacie podobne z elementem konstruowania oraz kupowania materiałów? Zapraszam do podzielania się refleksjami w komentarzach?

 

  • Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?

 

Zostaw komentarz



zobacz nasze warsztaty dla klas
Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?
Odwiedź nas w Motyczu
Escape Room

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2024 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com