Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą
zobacz nasze warsztaty dla klas

Jak promujemy postawę przedsiębiorczą? Podsumowanie trzeciej edycji projektu „SzkołaPrzedsiębiorczości.pl - edukacja ekonomiczna poprzez klasowe firmy symulacyjne”

Właśnie dobiega końca trzecia edycja naszego projektu „SzkołaPrzedsiębiorczości.pl – edukacja ekonomiczna poprzez młodzieżowe firmy symulacyjne”. Od samego początku tj. od 2017 roku projekt jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. W tym wpisie chcemy podzielić się z wami naszym pomysłem, który konsekwentnie realizujemy od pierwszej edycji projektu, na promowanie postawy przedsiębiorczej i edukacji ekonomicznej w ogóle.

 

Od czego zacząć?

Jak przy każdym działaniu projektowym warto zacząć od diagnozy potrzeb grupy i postawienia celu, który chcemy osiągnąć. Jeśli uczniowie mają się autentycznie zaangażować w działania cel musi być atrakcyjny również dla nich, nie tylko dla nas. Pamiętajcie, że to od nauczyciela, opiekuna grupy, zależy w jaki sposób grupa zareaguje na propozycje działania, w tym na przedstawiony cel. Dróg do osiągnięcia celu jest wiele, to wy wybieracie tę najbardziej atrakcyjną dla waszych uczniów.

 

Poniżej przedstawimy kilka metod i założeń teoretycznych, które stosujemy w projekcie szkoła przedsiębiorczości:

1. Gry edukacyjne. W pierwszym etapie naszego projektu zapraszamy uczniów na dwudniowe warsztaty wyjazdowe, podczas których biorą udział w dwóch warsztatach w formie gier. Pierwszy to symulacja Szkoła Przedsiębiorczości, w której uczniowie wcielają się w rolę przedsiębiorców, którzy otwierają szkoły w kolejnych dzielnicach miasta. Gra polega na podejmowaniu kolejnych decyzji biznesowych, ściśle powiązanych z poprzednimi decyzjami przeciwników, ale też swoimi. Kolejna grą jest gra Moja Przyszłość, gdzie uczniowie wcielają się w rolę potencjalnych praktykantów dużej korporacji międzynarodowej i aby otrzymać staż muszą wykonać zadania z różnych działów, m.in.: HR, techniczny, kreatywny, research&development oraz administracyjny. Zadanie na każdej stacji jest dopasowane do specyfiki działu, tj. uczniowie wykonują zadania odtwórcze, kreatywne, wymagające umiejętności STEAM. Na zakończenie gry każdy uczeń wypełnia narzędzie Kompas Predyspozycji (https://cdw.edu.pl/kompas/kompas-predyspozycji/) i na tej podstawie uzupełniają CV jako podsumowanie warsztatu z uwzględnieniem wyników kompasu.

2. Projekt edukacyjny. W kolejnym etapie uczniowie działali samodzielnie na rzecz popularyzacji edukacji ekonomicznej wśród społeczności swoich szkół. Każda klasa otrzymała takie same zadanie: podzielcie się na pięć zespołów. Każdy zespół przygotowuje i realizuje w szkole jedną inicjatywę ekonomiczną. Ważne, żeby wpisywała się w kierunki działań edukacyjnych NBP. Każda grupa działała wg harmonogramu, wewnątrz grup uczniowie podzielili się zadaniami, przygotowali pomysł i pomoce do wykonania swojego projektu. Po zrealizowaniu wszystkich inicjatyw każda klasa przesyłała do koordynatora projektu krótkie sprawozdania opisujące wszystkie inicjatywy zrealizowane przez uczniów. Działanie to miało charakter konkursu. Po dwie klasy z każdego województwa otrzymywały nagrody główne, a pozostali nagrody pocieszenia.

3. Motywacja wewnętrzna (czyli wykonywanie czynności, ponieważ samo jej wykonywanie jest przyjemne) konieczne jest, wg koncepcji autoderminacji Deci’ego i Ryana, zaspokojenie trzech potrzeb osoby, która dane zadanie będzie wykonywać. Potrzeby te to:
Kompetencja: osoba wykonująca zadanie wie, że ma wiedzę i umiejętności potrzebne do jego wykonania: uczniowie w początkowym etapie projektu wzięli udział w warsztatach wdrażających dotyczących zagadnień edukacji ekonomicznej, co przygotowało ich do wykonania zadania projektowego w szkole;
Autonomia: wybór odnośnie sposobu wykonania zadania. Twórcy inicjatyw ekonomicznych mieli określone tylko kryteria, które ma spełnić ich inicjatywa. Sami, na podstawie wiedzy warsztatowej i szkolnej wybrali jaki będzie przebieg inicjatywy, jakich treści będzie dotyczyć, jak się podzielą zadaniami i rolami w zespole itp.;
Sens – poczucie, że zadanie czemuś służy. Uczniowie wiedzieli, że przygotowują wydarzenie, którego celem jest upowszechnienie wiedzy ekonomicznej pośród społeczności szkolnej. Istotą zadania uczestników projektu było zapoznanie rówieśników, młodszych uczniów, rodziców z wybranymi zagadnieniami edukacji ekonomicznej.

 

Pobierz wskazówki dotyczące realizacji inicjatyw edukacyjnych (pdf)

 

Pobierz prezentację (pdf)

Zostaw komentarz



zobacz nasze warsztaty dla klas
Odwiedź nas w Motyczu
Escape Room

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2024 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com