Przedstawiamy kilka pomysłów jak uczyć tabliczki mnożenia. Wbrew pozorom czasami nawet dorośli mają problem z pamiętaniem ile to jest 7×8, a przecież ta wiedza przydaje się przez całe życie. Zaczniemy od pomysłów najbardziej angażujących.
1. Zbuduj Wielką Tabliczkę Mnożenia
W Centrum Dobrego Wychowania mamy taką oto tabliczkę zbudowaną przez dzieciaki w ramach zajęć technicznych:
Chcecie zobaczyć naszą tabliczkę – zapraszamy do Centrum Dobrego Wychowania:
Co prawda nasza budowa trwała prawie pół roku (pracowaliśmy ok. 1,5 godz., raz w tygodniu), ale warto było. Teraz już nikt nie ma problemów z znajomością tabliczki, a przy okazji uczmy się również ssaków polskich. Wydaję Ci się, że taka budowa to nierealne? Nie musisz budować tego z drewna, można to przecież zrobić z tektury.
Potrzebujemy:
– sznurek: 10 fragmentów po ok. 150 cm
– taśma papierowa
– nożyczki
– klej biurowy
– wydrukowane kartoniki z działaniami – najlepiej na grubszej kartce – do pobrania poniżej:
Pobierz tabliczkę mnożenia 10 x 10 cm z polskimi ssakami
Zdjęcia ssaków pobraliśmy z Wikipedii: Ssaki Polski
Wykonanie:
Kartoniki drukujemy i wycinamy, ale w taki sposób, że nie rozcinamy działania i wyniku. Tym sposobem mamy 100 kartoników o wymiarach 10 x 20 cm, które składamy tak, żeby z jednej strony był wynik, a z drugiej działanie. Do każdego fragmentu sznurka przymocowujemy 10 takich kartoników – tak, żeby sznurek był w środku. Po prostu składamy kartonik z sznurkiem w środku i sklejamy. Tak przygotowane sznurki z 10 kartonikami przymocowujemy obok siebie taśmą papierową do ściany lub pinezkami do drewnianej listewki.
Teraz przedstawimy kilka prostszych pomysłów, które możemy zrealizować z kartonikami, które możecie pobrać powyżej. Oczywiście zadania te realizujemy bez przyklejania tych kartoników do sznurka:
2. Układanie tabliczki
Zadanie wykonujemy w niewielkich zespołach (3-4 osoby). Każdy zespół otrzymuje zestaw wymieszanych kartoników i ma za zadanie zespołowo ułożyć na stoliku (lub podłodze) tabliczkę mnożenia. Zaczynamy od pierwszego rzędu (od 1 do 10) oraz pierwszej kolumny (od 1 do 10).
3. Memory
Następnie dzieci mogą zagrać w klasyczną grę memory: ten kto odsłoni pasujące do siebie dwie karty: rozwiązanie i działanie, ten zabiera te karty. Zwycięża gracz, który zbierze najwięcej kart, kiedy nie będzie już żadnej na stole. W grę można również grać indywidualnie.
4. Zgadywanka w parach
Zadanie wykonujemy w parach. Każda para otrzymuje ok. 20 kartoników. Dzieci siedzą naprzeciwko siebie i nawzajem pokazują sobie jedną stronę karty (mogą to być zarówno działania, jak i rozwiązania), tak, żeby drugie dziecko w parze nie widziało co jest z drugiej strony karty. Za dobrą odpowiedź drugie dziecko otrzymuje punkt.
5. Ja mam, a Ty?
W grze bierze udział cała grupa (klasa) na raz. Do gry wykorzystujemy pary kart rozwiązanie-zadania – w takiej liczbie, żeby każde dziecko otrzymało jedną (jeśli mamy nieparzystą liczbę dzieci wtedy w grze może wziąć udział również nauczyciel).
Dzieci chodzą swobodnie po klasie i szukają osoby, do której pasuje ich karta, tzn. rozwiązanie na jednej karcie pasuje do rozwiązania na drugiej. Kiedy pary się odnajdą, możemy zebrać karty i rozdać je jeszcze raz.
6. Matematyczne kolorowanki
Zadanie do realizacji indywidualnej, ale oczywiście możemy je wykonywać jednocześnie. Każde dziecko otrzymuje czarno-białą kolorowankę, na której zapisane są działania oraz legenda kolorów, tzn. np. 16 = czerwony. Zadanie dzieci polega więc na pomalowaniu wszystkich pól, na których wynik działania równa się 16 właśnie na kolor czerwony.
Matematyczne kolorowanki można przygotować korzystając z darmowych zbiorów kolorowanek dostępnych w Internecie. My na przykład korzystamy z tej strony:
http://www.free-coloring-pages.com
Jeśli chcecie poznać jeszcze inne, gotowe rozwiązania dotyczące uczenia tabliczki mnożenia (m.in. gotowe matematyczne kolorowanki), zerknijcie do naszego sklepu: Wesoła Tabliczka Mnożenia.
Jak się Wam podobają te pomysły? Czy macie jeszcze jakieś inne? Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach.

Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl Autor podręcznika: Jak Uczyć Skuteczności