Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak wybrać gospodarza klasy?

Na początku roku szkolnego dobrze jest wybrać samorząd klasowy. Samorząd klasowy, nawet w młodszych klasach, ma bardzo duże znaczenie wychowawcze, ponieważ uczy uczniów odpowiedzialności. Przedstawiamy kilka pomysłów jak go wybrać.

 

1. Przedstaw korzyści

Może być tak, że nikt z naszych uczniów nie chce zostać klasowym gospodarzem. Uczniowie mogą się bać obowiązków i dodatkowej pracy, która wynika z tej funkcji. Warto więc przedstawić wszystkim uczniom korzyści jakie wynikają z bycia gospodarzem, tj. np. uczenie się odpowiedzialności, uczenie się bycia liderem, możliwość wpływu na funkcjonowanie klasy, dobre przygotowanie do wyzwań dorosłości. O korzyści z bycia klasowym gospodarzem możemy również zapytać klasę. Uczniowie na pewno coś wymyślą. Oczywiście bycie w klasowym samorządzie to również obowiązki o czym szczerze trzeba uczniom powiedzieć…

 

2. Przedstaw obowiązki

Często uczniowie nie chcą podejmować funkcji gospodarza, ponieważ ta do końca nie wiedzą co to znaczy (w szczególności, kiedy dopiero rozpoczynają swoją edukację w danej szkole). Dobrze jest więc spisać obowiązki gospodarza, tak, żeby wszyscy je znali. Możemy je również włączyć do naszych klasowych zasad (o tym pisaliśmy nieco tutaj). Takie spisanie obowiązków uczy też uczniów szacunku do prawa, bo przecież to co właśnie zrobiliśmy to nic innego jak stanowienie naszego klasowego prawa.

 

Przeczytaj również:

Jak budować autorytet nauczyciela i wychowawcy?

 

3. Sposób wyboru

Głosowanie zamknięte

Skoro gospodarz ma być klasowy powinien być on wybrany przez klasę, możemy zrobić to na kilka sposobów. Pierwszy z nich to tradycyjna forma wyborów, które zgodnie z naszym prawem spełniają następujące warunki:

- bezpośrednie - głosujemy bezpośrednio na kandydatów (a nie na np. na elektorów, którzy następnie wskazują kandydatów, tak, jak np. jest w USA)

- tajne - nikt nie wie na kogo głosowałeś, głosujemy więc na karteczkach, które wrzucamy do urny osobiście

- równe - każdy głos ma taką samą wagę, jest tak samo ważny

- powszechne - każdy ma prawo do udziału w głosowaniu (warto również przypomnieć uczniom, że w naszym polskim prawie głosowanie to prawo, a nie obowiązek, tzn. nie ma tzw. przymusu wyborczego i za niewzięcie udziału w głosowaniu nie grożą żadne kary, areszty i grzywny, jak np. jest w Austrii, czy Belgii ALE UWAGA: udział w głosowaniu to nasz obowiązek moralny wynikający z troski o dobro wspólne - przypominajcie o tym uczniom)

W takiej formie wyborów chętni uczniowie się zgłaszają, a cała klasa na nich głosuje.

 

Głosowanie otwarte

Możemy zaproponować również inną formę, tzn. uczniowie mogą głosować na kogo chcą, a potem podsumowujemy wyniki i dopiero wtedy pytamy, czy osoba z największą liczbą głosów chce zostać gospodarzem. Zazwyczaj jest tak, że uczeń, który uzyskał największą liczbę głosów czuje się doceniony przez klasę i zgadza się na objęcie funkcji gospodarza. Oczywiście tutaj również bardzo istotna jest tajność głosowania, tak, żeby nikt nie sugerował się tym, kogo wybierają inni, ale podejmował decyzję zgodnie z swoim osądem).

 

 

Metoda socjometryczna

Czasami, kiedy uczniowie się dobrze nie znają lub kiedy pracujemy z małymi dziećmi, które jeszcze do końca nie rozumieją znaczenia samorządu możemy głosowanie przeprowadzić metodą socjometryczną polega ona na tym, że nie prosimy uczniów o odpowiedzenie na pytanie „Kogo chciałbyś na gospodarza?”, ale pytamy o to trochę nie wprost, zadając kilka pytań w stylu:

- Kto, według Ciebie, jest w naszej klasie najzdolniejszy?

- Z kim chciałbyś siedzieć w ławce?

- Z kim bawisz się najczęściej w czasie przerw?

- Kogo chciałbyś zaprosić do siebie do domu?

- Kto najchętniej pożycza Ci przybory szkolne?

 

Pobierz prostą kartę socjometryczną pdf

Pobierz prostą kartę socjometryczną docx

 

Karty socjometryczne zazwyczaj wypełnia się imiennie (tzn. nieanonimowo, w przeciwieństwie do kart głosowania), ponieważ wtedy możemy poznać całą strukturę socjometryczną klasy (tj. kto kogo lubi, a kogo nie, czy są jakieś podgrupy, koalicje itp.) i zazwyczaj uczniowie na każde z powyższych pytań mogą wskazać kilku uczniów (w wybranej przez siebie kolejności, która również ma znaczenie), jednak na potrzeby naszego głosowania nie musimy tego realizować w ten sposób i możemy poprosić uczniów o wypełnienie kart anonimowo ze wskazaniem tylko jednego ucznia.

Następnie wyniki podsumowujemy, przedstawiamy klasie i pytamy osoby z największą liczbą wyborów, czy chciały by zostać członkami klasowego samorządu. Pamiętajcie, że przedstawianie wyników takiej metody trzeba zrobić ostrożnie, ponieważ, dla uczniów, którzy byli wskazani najrzadziej może to być trudne, choć jednocześnie rozwojowe doświadczenie („nikt mnie nie lubi”), dlatego lepiej robić to w sposób pozytywny, np. przedstawiając klasie tylko wyniki uczniów najczęściej wskazywanych.

 

4. Negatywny lider gospodarzem?

Może się zdarzyć sytuacja, kiedy ktoś, kto naszym zdaniem nie nadaje się na gospodarza zgłasza się do tej funkcji. Jeśli to uczeń, który nie ma predyspozycji liderskich, ale jest pracowity i wiemy, że klasa i wychowawca się z nim dogada to nie ma przeszkód, żeby się na to zgodzić i aktywnie wspierać go później w wykonywaniu obowiązków. Gorzej natomiast, jeśli tak zwany negatywny lider zgłasza się do pełnienia tej funkcji. Negatywny lider to osoba o predyspozycjach liderskich, która pociąga innych swoją charyzmą i pewnością siebie, ale nie koniecznie w stronę, w którą chcielibyśmy, żeby nasza klasa szła. Czasami warto zgodzić się na wybór takiej osoby i aktywnie z nią współpracować przy wypełnianiu obowiązków gospodarza. O tym jak radzić sobie w takiej sytuacji pisaliśmy tutaj.

 

Pamiętajcie też, że nawet jeśli do wyborów gospodarza zgłosi się jedna osoba, to dobrze jest przeprowadzić głosowanie, przygotowując kartę do głosowania z nazwiskiem tej osoby oraz pustym miejscem na wpisanie innego nazwiska. W ten sposób łączymy dwa opisane wcześniej sposoby głosowania i też sprawdzamy, czy nasz jedyny kandydat ma poparcie klasy, co ma też duże znaczenie dla niego samego.

 

5. Poznaj swoich uczniów i pozwól poznać im się nawzajem

Piszemy o tym na końcu, ale warto zrobić to na samym początku, w szczególności kiedy rozpoczynamy pracę z nową klasą. Dobrze jest więc, żeby przed wyborem gospodarza uczniowie mieli okazję się wzajemnie poznać. Dlatego też, jeśli jest to możliwe wybór gospodarza możemy odłożyć na kilka tygodni, oczywiście informując o tym uczniów. Dobrze jest np. w tym czasie wybrać na klasowy wyjazd integracyjny lub w inny sposób umożliwić uczniom (i sobie) poznanie uczniów również w sytuacjach innych niż szkolne.

 

Wybory w Mieście MZapraszamy na warsztaty dla klas, w czasie których pomożemy Wam wybrać klasowego gospodarza. Możemy to zrobić w czasie warsztatów integracyjnych lub w trakcie warsztatów obywatelskich symulujących wybory samorządowe Wybory w Mieście M.

 

A Wy jakie macie pomysły na wybór klasowego samorządu? Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach.

 

Na pewno zainteresuje Cię również:

Jak budować autorytet nauczyciela i wychowawcy?

 

Skomentuj Paweł Anuluj



Paweł

7 lat temu

Wybory gospodarza klasy można także przeprowadzić w formie klasycznych wyborów prezydenckich, z komisja wyborcza i urna na glosy. Dodatkowo moze je poprzedzać swoista kampania wyborcza. Kandydaci moga sami dokonac oceny własnych zalet i opracowac program wyborczy pt. "Co chce zrobic dla mojej klasy"'. Jeśli do tego opracuja piękne plakaty wyborcze może być całkiem ciekawie. 

Alicja

7 lat temu

W mojej szkole w ten sposób przeprowadzane są wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego. Na korytarzu podziwiamy wtedy piękne plakaty i zapozanjemy się z programem, który chcą wprowadzić w życie poszczególne osoby. Natomiast wybory do samorządu klasowego odbywają się najczęściej poprzez głosowanie tajne.

Odwiedź nas w Motyczu
Konkurs Mapa Myśli

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com