Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą
zobacz nasze warsztaty dla klas

Jak zaangażować młodzież w działania kulturalne? Podsumowanie realizacji projektu Kultura w Mieście M w społecznościach szkół powiatu lubelskiego (materiały do pobrania)

Projekt „Kultura w Mieście M - młodzież tworzy kulturę w swojej miejscowości” polegał na realizacji innowacyjnego programu edukacyjnego wykształcającego wśród młodzieży postawy partycypacyjne i obywatelskie w zakresie kultury oraz zainicjowania dyskusji mającej realny wpływ na kształt życia kulturalnego społeczności szkół, a szerzej danej miejscowości. W niniejszym wpisie chcemy się z wami podzielić skuteczną metodą na inicjowanie działań partycypacyjnych i kulturalnych społeczności szkoły. Z naszego pomysłu możecie korzystać przy różnorodnych działaniach, zawsze gdy zależy wam na zaangażowaniu całej społeczności.

 

Jak przebiegał projekt?

W projekcie wzięło udział osiem klas ze szkół z powiatu lubelskiego. Priorytetowo traktowaliśmy szkoły z mniejszych ośrodków w gminach powiatu lubelskiego. Program bezpośrednio zaangażował 160 młodych osób (w wieku 6 do 8 klasy szkoły podstawowej). Nasz pomysł na zaangażowanie młodzieży w działania obywatelskie sprawdziliśmy podczas realizacji projektu „Wybory w mieście M – uczymy się lokalnej partycypacji”. Każda klasa rozpoczęła udział w projekcie od udziału w grze symulacyjnej Kultura w mieście M. Gra jest symulacją kampanii podczas wyborów samorządowych w fikcyjnym mieście M. Głównym tematem kampanii i kończącej ją debaty były potrzeby w obszarze kultury mieszkańców Miasta M. Uczniowie W kolejnym etapie każda klasa, przy wsparciu nauczyciela samodzielnie przeprowadziła kampanię promującą swoje pomysły na działania kulturalne. Następnie członkowie społeczności wybrali, które pomysły najbardziej im się podobają i te zostały zrealizowane przez uczniów. Uczniowie rozpoczęli realizację zwycięskich inicjatyw, od podziału zadań, planowania budżetu itp. Ważnym wymiarem projektu było zaangażowanie społeczności w realizację zwycięskich projektów, np. wspólna rewitalizacja ogrodu, wspólny piknik czy szkolna dyskoteka.

 

Dlaczego działania były skuteczne i zaangażowały społeczności?

Nasze działania bazowały na koncepcji motywacji wewnętrznej Deci’ego i Rayna. Badacze ci, na podstawie badań i obserwacji wykazali, że aby zaistniała motywacja wewnętrzna (autodeterminacja) należy zaspokoić trzy potrzeby jednostki: potrzebę kompetencji (posiadanie umiejętności do wykonania zadania); potrzebę autonomii (możliwość decydowania odnośnie tego, jak wygląda wykonanie zadania) i potrzebę sensu (osoba wie, że zadanie, które ma do wykonania jest ważne, wie dlaczego je wykonuje).

 

Jak te trzy komponenty zawarliśmy w naszym projekcie?

- uczniowie mieli realny wpływ na inicjatywy i projekty, które będą zgłoszone i realizowane w ramach projektu. Od uczniów zależał również przebieg kampanii informacyjnej i sposób wydatkowania budżetu otrzymanego na zwycięskie inicjatywy – potrzeba autonomii
- zgłoszone do głosowania społeczności inicjatywy uczniów wynikały ze zgłoszonych przez nich problemów, zjawisk, które obserwują w swoich społecznościach – potrzeba kompetencji
- wszystkie zgłoszone, a potem zrealizowane inicjatywy uczniowskie wpłynęły na poprawę funkcjonowania społeczności, wzmocniły poczucie wspólnotowości. Z efektów realizacji projektu korzystają wszyscy członkowie społeczności i są one dostępne dla wszystkich.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi diagnozy potrzeb
społeczności, które udostępniamy w załączeniu.

 

Pobierz - Diagnoza naszej społeczności (pdf)

 

Pobierz - Metody diagnozy sytuacji problemowej (pdf)

 

Zostaw komentarz



zobacz nasze warsztaty dla klas
Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?
Odwiedź nas w Motyczu
Escape Room

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2025 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com