Projekt „Kultura w Mieście M - młodzież tworzy kulturę w swojej miejscowości” polegał na realizacji innowacyjnego programu edukacyjnego wykształcającego wśród młodzieży postawy partycypacyjne i obywatelskie w zakresie kultury oraz zainicjowania dyskusji mającej realny wpływ na kształt życia kulturalnego społeczności szkół, a szerzej danej miejscowości. W niniejszym wpisie chcemy się z wami podzielić skuteczną metodą na inicjowanie działań partycypacyjnych i kulturalnych społeczności szkoły. Z naszego pomysłu możecie korzystać przy różnorodnych działaniach, zawsze gdy zależy wam na zaangażowaniu całej społeczności.
Jak przebiegał projekt?
W projekcie wzięło udział osiem klas ze szkół z powiatu lubelskiego. Priorytetowo traktowaliśmy szkoły z mniejszych ośrodków w gminach powiatu lubelskiego. Program bezpośrednio zaangażował 160 młodych osób (w wieku 6 do 8 klasy szkoły podstawowej). Nasz pomysł na zaangażowanie młodzieży w działania obywatelskie sprawdziliśmy podczas realizacji projektu „Wybory w mieście M – uczymy się lokalnej partycypacji”. Każda klasa rozpoczęła udział w projekcie od udziału w grze symulacyjnej Kultura w mieście M. Gra jest symulacją kampanii podczas wyborów samorządowych w fikcyjnym mieście M. Głównym tematem kampanii i kończącej ją debaty były potrzeby w obszarze kultury mieszkańców Miasta M. Uczniowie W kolejnym etapie każda klasa, przy wsparciu nauczyciela samodzielnie przeprowadziła kampanię promującą swoje pomysły na działania kulturalne. Następnie członkowie społeczności wybrali, które pomysły najbardziej im się podobają i te zostały zrealizowane przez uczniów. Uczniowie rozpoczęli realizację zwycięskich inicjatyw, od podziału zadań, planowania budżetu itp. Ważnym wymiarem projektu było zaangażowanie społeczności w realizację zwycięskich projektów, np. wspólna rewitalizacja ogrodu, wspólny piknik czy szkolna dyskoteka.
Dlaczego działania były skuteczne i zaangażowały społeczności?
Nasze działania bazowały na koncepcji motywacji wewnętrznej Deci’ego i Rayna. Badacze ci, na podstawie badań i obserwacji wykazali, że aby zaistniała motywacja wewnętrzna (autodeterminacja) należy zaspokoić trzy potrzeby jednostki: potrzebę kompetencji (posiadanie umiejętności do wykonania zadania); potrzebę autonomii (możliwość decydowania odnośnie tego, jak wygląda wykonanie zadania) i potrzebę sensu (osoba wie, że zadanie, które ma do wykonania jest ważne, wie dlaczego je wykonuje).
Jak te trzy komponenty zawarliśmy w naszym projekcie?
- uczniowie mieli realny wpływ na inicjatywy i projekty, które będą zgłoszone i realizowane w ramach projektu. Od uczniów zależał również przebieg kampanii informacyjnej i sposób wydatkowania budżetu otrzymanego na zwycięskie inicjatywy – potrzeba autonomii
- zgłoszone do głosowania społeczności inicjatywy uczniów wynikały ze zgłoszonych przez nich problemów, zjawisk, które obserwują w swoich społecznościach – potrzeba kompetencji
- wszystkie zgłoszone, a potem zrealizowane inicjatywy uczniowskie wpłynęły na poprawę funkcjonowania społeczności, wzmocniły poczucie wspólnotowości. Z efektów realizacji projektu korzystają wszyscy członkowie społeczności i są one dostępne dla wszystkich.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi diagnozy potrzeb
społeczności, które udostępniamy w załączeniu.
Pobierz - Diagnoza naszej społeczności (pdf)
Pobierz - Metody diagnozy sytuacji problemowej (pdf)