Jeśli czytacie naszego bloga już jakiś czas na pewno zauważyliście, że bardzo dużo piszemy o tym jak aktywizować i angażować uczniów i członków grup, z którymi pracujemy. Ciekawym pomysłem na taką angażującą powtórkę wiedzy jest metoda klasowej telewizji. W dzisiejszym wpisie jeden z prostszych pomysłów: Klasowe Wiadomości.
Klasę dzielimy na mniejsze zespoły ok. 5-osobowe (tak, żeby powstały 3-4 zespoły). Każdy z zespołów otrzymuje zakres materiału do przygotowania powtórki (np. kilka stron z podręcznika). Uczniowie otrzymują wytyczne, że ich program telewizyjny ma trwać nie więcej niż 15 minut (to ważne!) i ma mieć formę wiadomości telewizyjnych, a skoro tak, to powinny znaleźć się tam:
1. Zapowiedzi ze studio - redaktor siedzi za stołem, wita telewidzów, opowiada w skrócie o czym powiemy w dzisiejszych wiadomościach.
2. Krótki wywiad z ekspertem - jeden z redaktorów zadaje przygotowanemu ekspertowi pytania. Ekspert odpowiada.
3. Prezentacja przy mapie - niczym w pogodzie, jeden z dziennikarzy omawia treści z użyciem mapy, wykresu lub rysunku.
4. Inne elementy przygotowane przez uczniów - może np. wywiad z innym nauczycielem, dyrektorem szkoły, znaną osobą z środowiska szkoły itp. - wyświetlane z nagrań
Przygotowanie sali
Przygotowanie sali do realizacji metody klasowych wiadomości jest bardzo proste. Usuwamy pierwszy rząd ławek i w jego miejsce przygotowujemy 2 przestrzenie dla redaktorów:
1. Stół redaktora prowadzącego (można przygotować go w formie ramy przypominającej telewizor, nie wymaga to dużo pracy, a uczniowie na pewno to zapamiętają)
2. Przestrzeń dla wywiadów i ekspertów, gdzie można umieścić miejsce na rysunki, wykresy czy to w formie papierowej, czy do wyświetlania na ekranie.
Wiadomości prowadzone są w taki sposób, że rozpoczynane są przez redaktora prowadzącego, który zapowiada każdy z „newsów”, po czym uwaga widzów przenosi się na przestrzeń dla ekspertów, po czym znowu powraca do prowadzącego (wtedy w przestrzeni dla ekspertów może nastąpić zmiana). I tak na zmianę.
Oczywiście możemy również poprosić uczniów o nagrywanie naszych wiadomości nawet telefonami komórkowymi, a następnie o zmontowanie materiału. Pamiętajcie, że nie jest to konieczne, nawet taki program "na żywo" na długo zostanie zapamiętany!
Jak z ławki szkolnej zrobić telewizor do programów klasowych na żywo?
- wycinamy z grubej tektury 4 pasy z o szerokości 12 cm i długości 120 cm (2 szt.) oraz 70 cm (2 szt.)
- sklejamy z nich ramę i malujemy na ciemny kolor
- za pomocą taśmy oraz dwóch kijków długości ok. 90 cm przymocowujemy naszą ramę do ławki
- uczeń (lub uczniowie prowadzący) siedzą po jednej stronie, a klasa ogląda ich w telewizorze
Organizacja zajęć
Przygotowanie takich klasowych wiadomości można zadać klasie w ramach pracy domowej lub też przygotować go w trakcie lekcji. Następnie cała następna lekcja będzie klasowymi telewizjami, w czasie których zaprezentują się 3 lub 4 różne stacje telewizyjne, które przygotowały swój materiał. Czy czasami nie jest tak, że oglądamy wieczorne widomości na trzech różnych stacjach i każda z nich, mówi co innego, choć mówią o tym samym?
To wszystko może wydawać się śmieszne i też nie koniecznie możemy powstrzymywać uczniów, żeby takie nie było -> ważne, żeby uczniowie byli zaangażowani, bo wtedy dużo zapamiętają. A poza tym ważnym wymiarem takich zajęć jest również uczenie pracy zespołowej.
Wrażenia niezapomniane, wiedza również!
Nasz zespół wykorzystuje metody telewizyjne m.in. w tworzeniu Telewizji Akademii Młodzieżowej dla młodzieży stale zaangażowanej w pracy naszych ośrodków, ale także w czasie warsztatów dla klas.
Jak się Wam podoba taki pomysł? Czy macie jakieś inne, ciekawe pomysły na angażujące pomysły na powtórkę wiedzy? Zapraszamy do dyskusji i dzielenia się inspiracjami w komentarzach.
Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl, Autor pakietu metod 99 pomysłów na godziny wychowawcze.