Wiedza niepowtarzana ma tendencję do zanikania. Warto więc wiedzę sobie przypominać i to najlepiej robić to w sposób nietypowy. Prezentujemy Wam bardzo ciekawy pomysł na lekcję powtórkową: Klasowy Teleturniej.
1. Klasę dzielimy na 4 zespoły.
2. Każdy zespół otrzymuję dawkę wiedzy, której powtórkę ma przygotować, może to być np. kilka stron z podręcznika, zagadnienie, wybrany temat, postać itp.
3. Każdy zespół przygotowuje pytania (np. 10) do swojego tematu. Ten etap możemy przeprowadzić na lekcji, bądź w formie pracy domowej.
Możemy poprosić uczniów o przygotowanie pytań w formie:
- dwie prawdy i nieprawda: uczniowie przygotowują dwie informacje nieprawdziwe i jedną prawdziwą, poprawna odpowiedź to wskazanie odpowiedzi nieprawdziwej
- quiz: pytania i 4 możliwe odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawdziwa
- odpowiedź do pytania: uczniowie przygotowują odpowiedź, na którą trzeba wskazać pytanie
- zdania do dokończenia
- łączenie w pary: np. data urodzenia i postać
- pytania z rangowaniem: np. ułożenie chronologiczne wydarzeń lub wyników działań
- pytania w formie Familiady (pobierz tutaj prezentację)
- pytania z elementem losowości, czyli np. kręceniem kołem fortuny lub strzelaniem (pobierz tutaj prezentację Statki Quiz)
Techniczny aspekt przygotowania pytań:
- papierowe plansze
- prezentacja power point
- w aplikacji do realizacji quizów, np. Kahoot.com
4. Następnie Klasowy Teleturniej jest realizowany. Realizacja teleturnieju wygląda tak, że każdy z 4 zespołów prowadzi swoją część teleturnieju, a pozostałe 3 zespoły w nim uczestniczą. Krzesełka w sali możemy ustawić wtedy w taki sposób:
- 1 osoba z zespołu prowadzi
- 2 osoby obsługują technicznie, zmieniają slajdy w prezentacji, dodają punkty (np. zapisując kropki na tablicy)
- 3 osoby są w jury, które ocenia odpowiedzi na pytania i ew. udziela wyjaśnień
Każdy zespół prowadzi swoją część, czyli zadaje swoje pytania przez około 15-20 minut (w zależności od tego ile mamy czasu). W ten sposób w czasie jednej lekcji swoją część mogą poprowadzić dwa zespoły.
Bardzo istotnym elementem realizacji tej metody jest to, że tak naprawdę największy aspekt utrwalający, to etap przygotowania teleturnieju, kiedy uczniowie przypominają sobie wiedzę (a może niektórzy ją dopiero poznają).
Ważny wymiar ma tutaj również zastosowanie pewnego mechanizmu grywalizacyjnego, polegającego na tym, że uczniowie za poprane odpowiedzi otrzymują punkty. Możemy zaproponować uczniom jakąś formę nagrody związanej z treściami poruszanymi w trakcie teleturnieju. Może to być np. możliwość ułożenia 20% pytań na sprawdzian (oczywiście te pytania będzie znała cała klasa, ale ze względu na znajomość tej wiedzy ma to bardzo pozytywne konsekwencję, ponieważ, przynajmniej odpowiedzi na te pytania uczniowie przygotują).
O bardzo podobnej metodzie również inspirowanej programem telewizyjnym pisaliśmy tutaj:
Klasowe Wiadomości – nietypowa powtórka wiedzy
Rozbudowany Teleturniej Klasowy jest elementem wciągającego warsztatu dla klas Ekstremalnie Skuteczna Nauka. Poniżej kilka zdjęć z realizacji Klasowych Teleturniejów.
Czy macie jakieś pomysły i propozycje na tego typu angażujące metody? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.
Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl, Autor pakietu metod 99 pomysłów na godziny wychowawcze.