„Poczucie własnej skuteczności” najprościej można wyjaśnić jako myśl: „dam radę, potrafię to zrobić”. Jest to przekonanie jednostki co do tego, że jest ona w stanie wykonać jakieś zadanie. Sformułowania tego jako pierwszy użył Albert Bandura – autor teorii społecznego uczenia się.
Poczucie własnej skuteczności wpływa na aspiracje człowieka, jego chęć działania, na postrzeganie przez niego zdarzeń czy sytuacji jako przeszkody lub jako możliwości. W szkole wiąże się to nieodwracalnie z motywacją do nauki, jak i do podejmowania innych aktywności szkolnych, co możemy nazwać postawą przedsiębiorczą. Postawą, która przejawia się inicjatywą w podejmowaniu różnorodnych działań, twórczym podejściem do otaczającej rzeczywistości oraz zdolnością do samodzielnego dbania o zaspokojenie własnych potrzeb (Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa: badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP)
Jedną z propozycji kształtujących poczucie własnej skuteczności jest projekt: „Szkoła Przedsiębiorczości – edukacja ekonomiczna poprzez tworzenie klasowych firm symulacyjnych”. W ramach projektu klasy szkolne, zorganizowane w Firmy Młodzieżowe, realizowały na rzecz swoich społeczności określone inicjatywy edukacyjne. Uczniowie widzieli więc w praktyce efekty myślenia przedsiębiorczego, namacalnie doświadczali sukcesów, doskonalili swoje umiejętności, przez co realnie mogli kształtować poczucie własnej skuteczności.
Chcąc podzielić się doświadczeniami projektu, przygotowaliśmy dla Państwa 18-stronicowy e-book, w którym przedstawiamy propozycję do wykorzystania: opisy 8 godzin wychowawczych, zawierające wskazówki dotyczące pracy Firmy Młodzieżowej w czasie jednego semestru.
Jeżeli są Państwo zainteresowani otrzymaniem e-booka zapraszamy do wypełnienia formularza. Po weryfikacji zgłoszenia otrzymają Państwo drogą mailową następujące materiały:
- E-book pt. „Jak stworzyć sprawnie funkcjonującą, przedsiębiorczą klasę?” (18 stron)
- Załączniki: „Dzień liderski – czyli sprawdź, czy jesteś liderem?” – scenariusz zajęć, przykładowy regulamin konkursu inicjatyw edukacyjnych, „Przekształcenie klasy w firmę młodzieżową” – materiał z załącznikami
- Dostęp do 3 webinariów: „Katalog metod wychowawczych. Jak założyć w klasie Firmę Młodzieżową? ”, „Wychowanie do przedsiębiorczości – jak zrobić to efektywnie? ”, „Inicjatywy edukacyjne sposobem na motywowanie młodzieży do działania” prowadzonych przez Martę Szaro – psychologa, a także koordynatora projektu (w ramach webinariów są tłumaczone kolejne zagadnienia wynikające z założenia i prowadzenia w klasie Firmy Młodzieżowej)
Pobierz materiały
Wpis promujący projekt: „Szkoła Przedsiębiorczości – edukacja ekonomiczna poprzez tworzenie klasowych firm symulacyjnych” – projekt realizowany przez Fundację Szczęśliwe Dzieciństwo z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Głównym celem projektu jest zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z przedsiębiorczością wśród młodzieży oraz wzrost potencjału szkół w zakresie nauki przedsiębiorczości oraz kreowania postaw przedsiębiorczych.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o podejmowanych działaniach, zapraszamy na stronę internetową projektu:
https://szkolaprzedsiebiorczosci.pl/