
Idea projektu
Projekt polega na realizacji programu edukacyjnego, wykształcającego wśród młodzieży postaw partycypacyjnych i obywatelskich w zakresie kultury. Projekt bezpośrednio zaangażuje 160 młodych osób (w wieku od 6 klasy szkoły podstawowej) z 8 wiejskich szkół na terenie powiatu lubelskiego, gdzie dostęp do programów aktywizacyjnych, oferty kulturalnej i działań młodzieżowych jest bardzo ograniczony.
W ramach programu młodzież weźmie udział w angażujących warsztatach symulacyjnych, pokazujących funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa partycypacyjnego. Ponadto zaangażuje uczniów w działania na rzecz kultury swojej społeczności, na wzór funkcjonowania budżetu partycypacyjnego. Przez włączenie młodzieży w aktywne działanie na rzecz życia kulturalnego swojej społeczności uczniowskiej, w realizację projektu zaangażowane będą całe społeczności 8 szkół biorących udział w projekcie, a więc młodsi uczniowie, kadra, rodzice, seniorzy i inni mieszkańcy.
Dlaczego to jest ważne?
Program odpowiada na najważniejsze potrzeby człowieka: autonomię, rozwój i przynależność. Zapewnia współudział młodzieży w podejmowaniu rzeczywistych zmian w funkcjonowaniu ich społeczności oraz współdziałaniu na rzecz działań, mających realny wpływ na życie kulturalne.
Celem projektu jest umożliwienie szerokim społecznościom ośmiu szkół z małych miejscowości powiatu lubelskiego aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym swoich lokalnych środowisk.

Pozostałe cele projektu to:
- budowanie postaw partycypacyjnych w zakresie kultury u młodzieży z małych miejscowości,
- zainicjowanie społecznego modelu tworzenia życia kulturalnego małych miejscowości,
- upowszechnianie idei kultury otwartej i dostępnej dla każdego mieszkańca i mieszkanki miejscowości,
- rozwój i wzmocnienie u uczniów uczestniczących w projekcie kompetencji takich jak: poczucie sprawczości, kompetencje liderskie, kompetencje komunikacyjne,
- promowanie i upowszechnianie idei partycypacji w zakresie kultury,
- doskonalenie przez uczestników umiejętności pracy metodą projektu.
Co zyska młodzież i społeczność?
- Każda klasa wyjedzie do ośrodka w Motyczu Leśnym na grę symulacyjną - Kultura w Mieście M. Oprócz wiedzy na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego zdobytego podczas rozgrywki, uczniowie będą mogli wspólnie spędzić czas w plenerach dookoła ośrodka, co wpłynie na atmosferę w klasie.
- Udział w projekcie to również doskonała okazja do doskonalenia umiejętności pracy projektowej poprzez: samodzielne działania w szkole, delegowanie zadań, pracę z harmonogramem oraz gospodarowanie otrzymanym budżetem.
- Wzbogacenie życia społeczności szkolnej o nowe wydarzenia.
- Zaktywizowanie społeczności szkolnej do wspólnego działania.
