baner _Easy-Resize.com

Idea projektu 

Projekt polega na realizacji programu edukacyjnego, wykształcającego wśród młodzieży postaw partycypacyjnych i obywatelskich w zakresie kultury. Projekt bezpośrednio zaangażuje 160 młodych osób (w wieku od 6 klasy szkoły podstawowej) z 8 wiejskich szkół na terenie powiatu lubelskiego, gdzie dostęp do programów aktywizacyjnych, oferty kulturalnej i działań młodzieżowych jest bardzo ograniczony.

 

W ramach programu młodzież weźmie udział w angażujących warsztatach symulacyjnych, pokazujących funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa partycypacyjnego. Ponadto zaangażuje uczniów w działania na rzecz kultury swojej społeczności, na wzór funkcjonowania budżetu partycypacyjnego. Przez włączenie młodzieży w aktywne działanie na rzecz życia kulturalnego swojej społeczności uczniowskiej, w realizację projektu zaangażowane będą całe społeczności 8 szkół biorących udział w projekcie, a więc młodsi uczniowie, kadra, rodzice, seniorzy i inni mieszkańcy.

 

Dlaczego to jest ważne? 

Program odpowiada na najważniejsze potrzeby człowieka: autonomię, rozwój i przynależność. Zapewnia współudział młodzieży w podejmowaniu rzeczywistych zmian w funkcjonowaniu ich społeczności oraz współdziałaniu na rzecz działań, mających realny wpływ na życie kulturalne.

 

Celem projektu jest umożliwienie szerokim społecznościom ośmiu szkół z małych miejscowości powiatu lubelskiego aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym swoich lokalnych środowisk.

 

DSC_0030

Pozostałe cele projektu to:

- budowanie postaw partycypacyjnych w zakresie kultury u młodzieży z małych miejscowości,

- zainicjowanie społecznego modelu tworzenia życia kulturalnego małych miejscowości,

- upowszechnianie idei kultury otwartej i dostępnej dla każdego mieszkańca i mieszkanki miejscowości,

- rozwój i wzmocnienie u uczniów uczestniczących w projekcie kompetencji takich jak: poczucie sprawczości, kompetencje liderskie, kompetencje komunikacyjne,

- promowanie i upowszechnianie idei partycypacji w zakresie kultury,

- doskonalenie przez uczestników umiejętności pracy metodą projektu.

Co zyska młodzież i społeczność?

- Każda klasa wyjedzie do ośrodka w Motyczu Leśnym na grę symulacyjną - Kultura w Mieście M. Oprócz wiedzy na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego zdobytego podczas rozgrywki, uczniowie będą mogli wspólnie spędzić czas w plenerach dookoła ośrodka, co wpłynie na atmosferę w klasie.

- Udział w projekcie to również doskonała okazja do doskonalenia umiejętności pracy projektowej poprzez: samodzielne działania w szkole, delegowanie zadań, pracę z harmonogramem oraz gospodarowanie otrzymanym budżetem.

- Wzbogacenie życia społeczności szkolnej o nowe wydarzenia.

- Zaktywizowanie społeczności szkolnej do wspólnego działania.

2024_NCK_dofinans_ojczysty_RGB