
Idea projektu
Projekt ,,Młodzież Buduje Partycypację – program budowania lokalnej partycypacji i zaangażowania w działania strażnicze wśród młodzieży szkolnej'' ma na celu realizację innowacyjnego programu edukacji, który rozwija wśród młodzieży postawy partycypacyjne i obywatelskie. Inicjuje również dyskusję mającą realny wpływ na kształt lokalnych polityk publicznych oraz ich zgodność z wartościami i prawami UE.
Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges - Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Dlaczego to jest ważne?
W ramach programu młodzież weźmie udział w angażujących warsztatach symulacyjnych, które pokazują funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Następnie zaangażuje swoją lokalną społeczność w działania odpowiadające na lokalne potrzeby związane z kształtowaniem polityk publicznych na wzór funkcjonowania budżetu partycypacyjnego (społeczność w głosowaniu zadecyduje, która inicjatywa zostanie realizowana przez młodzież). Co ważne, program ten odpowiada na najważniejsze potrzeby człowieka: autonomii, rozwoju i przynależności. Dzięki temu zapewnia zaangażowanie młodzieży, rzeczywiste zmiany w ich funkcjonowaniu. Wprowadza także zmiany w funkcjonowaniu społeczności i podejściu do kwestii działań partycypacyjnych i strażniczych wśród lokalnych władz.

Co zyska młodzież i społeczność:
- Umiejętność diagnozowania potrzeb społeczności.
- Nowe przedsięwzięcia na rzecz poprawy życia w lokalnej społeczności.
- Zrozumienie zasad funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego.
- Znajomość zasad głosowania i budżetu partycypacyjnego.
- Umiejętność promowania i tworzenia projektów społecznych.
- Wzmocnienie poczucia wpływu na sprawy lokalne i społeczne.
Adresaci projektu
Adresatami projektu jest 80 uczennic i uczniów z klasy 6-8 szkoły podstawowej (13-15 lat). Szkoły z powiatu lubelskiego, które wezmą udział w zadaniu, to małe szkoły, gdzie standardem jest jedna niewielka klasa na rocznik.
Harmonogram projektu
IX - XI. 2024 Rekrutacja 4 szkół z powiatu lubelskiego
XII. 2024 - III. 2025 Realizacja dwudniowych warsztatów Wybory w Mieście M
III. 2025 Głosowanie wybierające inicjatywy partycypacyjne
IV - V. 2025 Realizacja inicjatyw w społecznościach szkolnych
VI. 2025 Spotkania inicjujące dyskusje nad kształtem polityk lokalnych i podsumowujące projekt w szkołach
