Relacja z realizacji projektu
„Mikołaj Kopernik – historie mniej oczywiste”
Od września do grudnia 2023 r. nasze Stowarzyszenie, dzięki dofinansowaniu przez Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra, realizowało projekt „Mikołaj Kopernik – historie mniej oczywiste – edukacyjne podchody dla dzieci z województwa lubelskiego.
Z okazji roku Mikołaja Kopernika przy wsparciu zaproszonych ekspertów i zaangażowania członków naszego Stowarzyszenia wspólnie z młodzieżą z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Lublinie stworzyliśmy edukacyjne podchody dotyczące mniej znanych zainteresowań słynnego astronoma, ale też czasów przełomu średniowiecza i renesansu. Adresatami gier byli uczniowie klas 4 i 5 szkół podstawowych.
Główną metodą pracy była metoda projektu edukacyjnego i edukacja rówieśnicza. Licealiści podczas dwudniowego szkolenia z zaproszonymi gośćmi poznali czasy współczesne Kopernikowi oraz dowiedzieli się jak stworzyć grę edukacyjną (podchody). Na podstawie informacji zdobytych na zajęciach z historykiem uczestnicy w małych grupach zadaniowych opracowali treści zadań i potrzebne pomoce dla przyszłych uczestników gier. Na zakończenie szkolenia każda grupa przedstawiła swój projekt zadania do podchodów i opowiedziała o pomocach, które będą potrzebne do jego wykonania. W efekcie pracy powstały podchody, złożone z następujących stacji:
- szpital Kopernika
– rośliny lecznicze
- ekonomia renesansu
- planetarium
- tarcze herbowe
- zadanie z szyfrem
- zadanie terenowe.
Licealiści tak zaplanowali podchody, że w sytuacji złej pogody można je rozegrać w pomieszczeniu, natomiast przy sprzyjającej aurze wszystkie zadani mogą być realizowane na powietrzu. W projekcie wzięło udział pięć szkół podstawowych. Były to:
- Szkoła Podstawowa im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie
- Szkoła Podstawowa im. Bolesława Prusa w Płouszowicach
- Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Zemborzycach Tereszyńskich
- Szkoła Podstawowa im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Wilczopolu Kolonii
- Szkoła Podstawowa im. 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości w Kalinówce
Młodszym uczniom bardzo podobały się podchody, ponieważ zadania były zróżnicowane, np. artystyczne – tworzenie tarczy herbowej; matematyczne – ekonomia renesansu. Zawierały elementy ruchowe. Największe wrażenie na dzieciach zrobiło planetarium, w którym uczestnicy posługiwali się pisakami i latarkami UV i poznawali konstelacje na podstawie obrazu z projektora.
Na zakończenie projektu zorganizowaliśmy seminarium dla nauczycieli, podczas którego opowiedzieliśmy o założeniach projektu, zastosowanych metodach pracy, podstawach pedagogiki przygody i rywalizacji.
Realizacja projektu pokazała, że edukacja rówieśnicza jest skuteczną i angażującą metodą zdobywania i przekazywania wiedzy (w naszym przypadku historycznej). Uczniowie lubią zróżnicowane aktywności, a elementy gry i ciekawa fabuła dodatkowo motywują ich do wykonywania postawionych przed nimi zadań.
Jaka gra edukacyjna z uczniami? oznaczona jest CC0 1.0