Realizacja projektu ,,Mikołaj Kopernik - historie mniej oczywiste
- podchody edukacyjne dla młodzieży z województwa lubelskiego''
- materiały szkoleniowe do pobrania
W miesiącach wrzesień – listopad 2023r. w naszym Stowarzyszeniu realizowaliśmy projekt „Mikołaj Kopernik – historie mniej oczywiste – podchody edukacyjne dla młodzieży z województwa lubelskiego”. Projekt był realizowany w ramach programu Muzeum Historii Polski Patriotyzm Jutra ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt składał się z trzech głównych działań:
- opracowanie przez uczniów szkoły średniej – I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie podchodów edukacyjnych dla uczniów klas 4 – 5 szkól podstawowych,
- realizacja 10 gier dla uczniów pięciu szkół, które zgłosiły się do udziału w projekcie,
- przeprowadzenie seminarium szkoleniowego z zakresu angażującej dydaktyki dla nauczycieli.
Uczniowie z lubelskiego „Staszica” podczas dwudniowych warsztatów z ekspertami zaproszonymi do udziału w projekcie:
- poznali czasy, w których żył Mikołaj Kopernik – główny bohater podchodów;
- dowiedzieli się jakie miał inne zainteresowania i pasje, poza astronomią;
- poznali zasady tworzenia gier edukacyjnych – na przykładzie gry terenowej w oparciu o zdobyte informacje samodzielnie stworzyli projekt podchodów: opracowali stacje z zadaniami, zaplanowali potrzebne pomoce, przygotowali instrukcje i treści zadań.
W kolejnym etapie projektu uczniowie pięciu szkół:
Szkoły Podstawowej im. Bolesława Prusa w Płouszowicach
Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wilczopolu
Szkoły Podstawowej im. 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Zemborzycach Tereszyńskich
Szkoły Podstawowej im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie
Wzięli udział w grach stworzonych przez starszych kolegów. Podczas podchodów młodsi uczniowie m.in.: dowiadywali się, że Mikołaj Kopernik był również medykiem, wykonywali własne tarcze herbowe, doskonalili umiejętności pisania gęsim piórem, wykonywali zadanie terenowe z wykorzystaniem wiedzy topograficznej, rozwiązywali zagadki astronomiczne w specjalnie utworzonym dla potrzeb gry planetarium.
Podsumowanie projektu stanowiło seminarium szkoleniowe dla 30 nauczycieli. Podczas spotkania rozmawialiśmy o angażujących i aktywizujących metodach pracy z uczniami, m.in. na przykładzie rywalizacji i pedagogiki przygody.
Zachęcamy do pobrania materiałów wypracowanych w trakcie realizacji projektu.