Realizacja projektu ,,Mikołaj Kopernik - historie mniej oczywiste

- podchody edukacyjne dla młodzieży z województwa lubelskiego''

- materiały szkoleniowe do pobrania

W miesiącach wrzesień – listopad 2023r. w naszym Stowarzyszeniu realizowaliśmy projekt „Mikołaj Kopernik – historie mniej oczywiste – podchody edukacyjne dla młodzieży z województwa lubelskiego”. Projekt był realizowany w ramach programu Muzeum Historii Polski Patriotyzm Jutra ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt składał się z trzech głównych działań:

- opracowanie przez uczniów szkoły średniej – I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie podchodów edukacyjnych dla uczniów klas 4 – 5 szkól podstawowych,

- realizacja 10 gier dla uczniów pięciu szkół, które zgłosiły się do udziału w projekcie,

- przeprowadzenie seminarium szkoleniowego z zakresu angażującej dydaktyki dla nauczycieli.

Uczniowie z lubelskiego „Staszica” podczas dwudniowych warsztatów z ekspertami zaproszonymi do udziału w projekcie:

- poznali czasy, w których żył Mikołaj Kopernik – główny bohater podchodów;

- dowiedzieli się jakie miał inne zainteresowania i pasje, poza astronomią;

- poznali zasady tworzenia gier edukacyjnych – na przykładzie gry terenowej w oparciu o zdobyte informacje samodzielnie stworzyli projekt podchodów: opracowali stacje z zadaniami, zaplanowali potrzebne pomoce, przygotowali instrukcje i treści zadań.

DSC_0081DSC_0306

W kolejnym etapie projektu uczniowie pięciu szkół:

Szkoły Podstawowej im. Bolesława Prusa w Płouszowicach

Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Wilczopolu

Szkoły Podstawowej im. 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości

Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Zemborzycach Tereszyńskich

Szkoły Podstawowej im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie

 

Wzięli udział w grach stworzonych przez starszych kolegów. Podczas podchodów młodsi uczniowie m.in.: dowiadywali się, że Mikołaj Kopernik był również medykiem, wykonywali własne tarcze herbowe, doskonalili umiejętności pisania gęsim piórem, wykonywali zadanie terenowe z wykorzystaniem wiedzy topograficznej, rozwiązywali zagadki astronomiczne w specjalnie utworzonym dla potrzeb gry planetarium.

 

Podsumowanie projektu stanowiło seminarium szkoleniowe dla 30 nauczycieli. Podczas spotkania rozmawialiśmy o angażujących i aktywizujących metodach pracy z uczniami, m.in. na przykładzie rywalizacji i pedagogiki przygody.

 

Zachęcamy do pobrania materiałów wypracowanych w trakcie realizacji projektu.

tablice i stopki (1)