Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak uczyć matematyki? Matematyczne zagadki do wykorzystania. Matematyczny Escape Room

 jak uczyć matematyki

W dzisiejszym wpisie: kilka inspirujących porad o tym jak uczyć matematyki, filmiki z matematycznymi zagadkami do wykorzystania, zaproszenie na wciągający warsztat matematyczny dla uczniów. W skrócie garść inspiracji o tym, jak uczyć matematyki.

 

1. Matematyka jest ważna w codziennym życiu, ale pokaż to

O tym, że matematyka jest ważna wiedzą uczniowie w każdym wieku, niestety nie zawsze jednak przekłada się to na poziom zmotywowania do jej nauki. Zobaczcie, że bardzo wiele podręcznikowych zadań opiera się właśnie na takim założeniu i np. dzieci uczą się ułamków rozwiązując zadania dotyczące podziału tortu. A co gdyby tak zamiast prosić ich o rozwiązywanie zadań z tortem, naprawdę poprosić ich o podział tortu. Oczywiście organizowanie na lekcji prawdziwego tortu, tylko po to żeby go podzielić ucząc się przy tym ułamków, może być nieco problematyczne, możemy jednak wymyślić coś zastępczego, np. wycięte z kartonu koła, albo klocki LEGO, które łatwo podzielić i złączyć z powrotem.

Przygotowanie takiego kreatywnego tortu wcale nie musi być trudne i czasochłonne, a nasi uczniowie lepiej go zapamiętają. W starszych klasach, np. przy uczeniu procentów możemy posłużyć się formularzem PIF i pokazać uczniom jakie procenty mają znaczenie do obliczania podatków. Kiedy mówimy o bryłach poprośmy uczniów o ich nie tylko wyobrażenie sobie lub obejrzenie już zbudowanych, ale o własnoręczne ich zbudowanie, np. ze słomek i plasteliny.

 

2. Matematyka to myślenie

Bardzo często uczniom matematyka kojarzy się też z pamiętaniem nudnych wzorów, w ogóle liczbami, które są nudne, jakąś abstrakcją. A przecież matematyka to myślenie, które ułatwia życie. Szczepan Jeleński w swojej świetnej książce z zagadkami matematycznymi opisał bardzo ciekawą zagadkę, która brzmi mniej więcej tak:

 

Miasta A i B łączy licząca 300 kilometrów idealnie prosta autostrada. Pewnego dnia dokładnie w południe z obydwu tych miast wyruszają dwa samochody (samochód a z miasta A i samochód b z miasta B) i jadą sobie na spotkanie z prędkością 50 km/h. Równocześnie z nimi z miasta A startuje samolot, który leci w kierunku miasta B z prędkością 100 km/h. Samolot mija samochód a i leci w kierunku b, kiedy się z nim spotka zawraca i leci w kierunku a. Kiedy spotka a znowu zawraca i leci w kierunku b i tak dalej, do czasu, kiedy samochody się spotkają. Ile kilometrów przeleci samolot do czasu spotkania samochodów?

 

No i tam możemy liczyć rysując sobie w głowie (albo na papierze) zygzak pomiędzy zbliżającymi się samochodami, ale czy nie lepiej zastanowić się ile czasu minęło do czasu spotkania się samochodów i na tej podstawie obliczyć dystans pokonany przez samolot?

Może to zadanie jest nieco abstrakcyjne, ale wyobraźmy sobie inne: mamy prostokątną podłogę i płytki ceramiczne od ułożenia. Musimy odpowiedzieć na pytanie ile potrzebujemy płytek? Gdyby nie było matematyki moglibyśmy wziąć jedną płytkę i przekładać ją obok siebie, aż byśmy to policzyli ręcznie. Ale czy ktoś tak robi? Oczywiście, że nie: prościej zmierzyć powierzchnię podłogi i jednej płytki, a następnie podzielić jedno przez drugie. To taki oczywisty przykład jak uczyć matematyki, ale dla dzieci w sam raz.

 

3. Matematyka jest ciekawa

Oczywiście najbardziej angażującym wymiarem uczenia czegokolwiek jest pokazanie, że jest to naprawdę ciekawe, wciągające i interesujące. Czyli taki, że chcemy to robić dla samej tej czynności (w języku psychologicznym: ta czynność jest motywowana wewnętrznie). Możemy to zrobić np. zapraszając uczniów do nagrania filmików z ciekawymi zagadkami matematycznymi. Zespół naszej Fundacji realizował ostatnio projekt o tym jak uczyć matematyki, w ramach którego młodzież nagrała kilka takich oto filmików z zagadkami matematycznymi. Możecie je wykorzystać na Waszych lekcjach:

 

Na kanale Telewizji AM znajdziecie więcej takich filmików, które można wykorzystać w czasie lekcji.

 

  • Wciągająca praca z grupą? Spróbuj tego: Marker Współpracy

     

 

4. Matematyka to przygoda

Na matematykę można spojrzeć też trochę jak na przygodę. Rozwiązanie każdego kolejnego zadania to wyzwanie i zdobycie nowej wiedzy i umiejętności. Wyobraźcie sobie sytuacje:

Grupa początkujących detektywów przyjeżdża do rezydencji znanej gwiazdy Veroniki Veronicas (ona była znana dawniej, dlatego o niej nie słyszeliście) i dowiaduje się, że Veronika pozostawiła po sobie znaczny spadek. Jej przyjaciel i prawnik: Ferdynand Kompetentny prosi detektywów o pomoc w obliczeniu wartości tego spadku.

ferdynand

 

Ten spadek składa się z 5 części:

1. Wartości drogocennych kruszców i perfum Veroniki (to trzeba obliczyć w laboratorium matematycznym wykorzystując mikroskop, wagę szalkową i sprzęt laboratoryjny).

 

2. Wartość inwestycji Veroniki na całym świecie (to trzeba obliczyć w wykorzystaniem wiedzy o procentach składanych w sali z wielką mapą świata).

 

3. Wartość nietypowego akwarium Veroniki (to trzeba obliczyć konstruując model owego akwarium w sakli 1:1).

 

4. Wartość pewnej nieruchomości pozostawionej Veronice (to trzeba obliczyć rozwiązując wciągającą matematyczną Grę Komunikacyjną).

 

5. Wartość jednego z kontraktów Veroniki (wartość tego kontraktu detektywi znajdą w garderobie Veroniki, niestety jak się okazuje, prawnik Ferdynand zapomniał powiedzieć detektywom, że Veronika założyła specjalne zabezpieczenia w swojej garderobie i po wejściu do niej drzwi się zatrzaskują i żeby z niej wyjść trzeba otworzyć sejf, w którym jest klucz. Kod do sejfu to rozwiązanie 4 wciągających zagadek matematycznych. Na szczęście jeden z pracowników rezydencji pomaga detektywom przez system monitoringu).

escape

 

Po wykonaniu wszystkich zadań, detektywi podsumowują swoje obliczenia i odpowiadają sobie na bardzo ważne pytanie: do czego jeszcze w życiu służyć nam może matematyka.

 

Właśnie tak wygląda nasz wciągający warsztat Matematyczny Escape Room realizowany w serii warsztatów Ekstremalnie Skuteczna Nauka. Zapraszamy.

Ekstremalnie Skuteczna Nauka

 

Zobacz również nasz ciekawy gadżet do edukacji matematycznej: Matematyczny Stół Bilardowy z układem współrzędnych

 

Czy macie jakieś inne pomysły na to jak uczyć matematyki? Zapraszamy do podzielnia się inspiracjami w komentarzach.

 

Autor wpisu:

dr Michał Czakon

Dyrektor Programowy Centrum Dobrego Wychowania.
Psycholog. Trener. Dydaktyk.
Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl

Może Cię zaciekawić również...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *