Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy Sklep
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Negatywny lider – jak sobie z nim radzić

Czasami w naszej klasie lub grupie, w której pracujemy jest ktoś, kogo określilibyśmy mianem negatywnego lidera. Co z tym zrobić?
 

Negatywny lider to osoba, która:

1) Ma predyspozycje liderskie, tzn. ludzie za nią idą, są w nią wpatrzeni, słuchają jej, może trochę chcą być jak ona, najczęściej taka osoba sprawia wrażenie pewnej siebie, autorytatywnej

2) Cele tej osoby nie są zgodne z celami grupy, tzn. np. po porostu przeszkadza, na siłę próbuję forsować swoje pomysły i rozwiązania, nie znosi sprzeciwu

Taka osoba może nam psuć pracę naszej grupy, uniemożliwiać osiągniecie celu, rozbijać grupę, co więc zrobić?
 

Krok 1. Dowiedz się o co chodzi (zrozum)

Warto zadać sobie pytanie, co leży u podstaw takiego, a nie innego zachowania naszego „negatywnego lidera”. Może chcę on na siebie zwrócić uwagę nauczyciela, ponieważ takiej uwagi nie otrzymuje w domu, może uważa, że siłą da się wszystko załatwić i tylko prezentując siłę może być lubiany i szanowanych, a może po prostu nie potrafi inaczej, ponieważ relacje jego rodziców wyglądają tak bardzo konfrontacyjnie.

Kiedy staramy się zrozumieć o co chodzi przekazujemy takiemu uczniowi bardzo ważny komunikat: zależy mi na Tobie, jesteś częścią grupy. Ponieważ o wiele łatwiej jest go odrzucać, potępiać i krytykować, a trudniej próbować zrozumieć.

 

Krok 2. Wykorzystaj jego predyspozycje (doceń)

W naszym kursie dotyczącym talentów (zobacz kurs) piszemy o tym, że nawet coś co uważamy za naszą największą wadę, może być naszą największą zaletą. W jaki sposób? W taki, że skoro coś jest NAJWIĘKSZĄ wadą, oznacza to, że cecha, która za nią się kryje (np. w przypadku negatywnego lidera będą to predyspozycje i cechy liderskie) występuje u tej osoby w dużym nasileniu, a w związku z tym, źle wykorzystywana może sprawiać problemy, ale dobrze wykorzystywana, może być jego NAJWIĘSZKĄ zaletą.

Jak to zrobić w praktyce?
– w czasie pracy w grupach dajmy naszemu liderowi zadanie dowodzenia jedną grupą
– dajmy naszemu liderowi jakieś ambitne zadanie
– poprośmy lidera o pomoc w zaprowadzeniu ciszy w klasie
– poprośmy lider o poprowadzenie jakieś aktywności dla całej klasy

Pamiętajcie, żeby naszym celem nigdy nie było publiczne upokorzenie negatywnego lidera. Jeśli zadanie, które mu daliśmy, mu nie wyszło, nie podkreślajmy tego przed całą klasą, ale podziękujemy za jego zaangażowanie, a o tym co mu nie wyszło porozmawiajmy z nim na osobności.


A Wy jakie macie pomysły na radzenie sobie z negatywnymi liderami? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

OSTATNIE WOLNE TERMINY NA WYJĄTKOWE WYCIECZKI DLA KLAS

KWIECIEŃ – CZERWIEC 2017

Może Cię zaciekawić również...

2 odpowiedzi do artykułu “Negatywny lider – jak sobie z nim radzić

  1. Elżbieta

    Negatywny lider w grupie to niestyty kłopot. Co raz więcej mamy takich liderów, którzy potrafią ,, rozruszać grupę " i zniszczyć niejedno zajęcie swoim zachowaniem. Ja u siebie w grupie wybieram sobie ,, pomocników- negatywnych liderów" i zlecam im pomoc w różnorodnych działaniach przez cały dzieć. W tedy oni czują się ważni, docenieni i bardzo angażują się w obowiązki. Po zakończeniu dnia, są chwaleni na tle grupy i nagradzani drobnymi upominkami typu: naklejka, pieczątka, uśmiech na dablicy dobrych uczynków. 

  2. Marzena

    Na lidera negatywnego przeważnie mam metodę "na pomocnika" . Angażując go do różnych zadań absorbuję jego zachowanie w odpowiednim kierunku nie marnując przy tym jego" kreatywnośći" 😉 Bardzo dużo używam tez pozytywnej motywacji i pochwał . Staram się tez stawiać jasne zasady i warunki stopniując trudnośc . Oczywiście pochwała jest zawsze solidna i często zapobiega złemu zachowaniu. Mówię " Pawełku, udało Ci się wysłuchac do końca opowiadania, brawo" lub " jestem z Ciebie dumna bo….". Czasem przed zajęciami na których niezbedne jest skupienie i uwaga klasy mówię do " lidera ( na boku;-)) Mmam kłopot ktoś pomieszał mi figury geom, tylko Ty możesz mi pomóc bo jesteś szybki, zwinny..itp Daję takiemu smykowi kilkadzisiąt małych figur i niech segreguje całe zajęcia , a co! Oczywiście mój lider ma podzielnośc uwagi i zawsze wie co się dzieje wokół więc nie traci lekcji. Alternatywą jest wycinanie, nożyczki , paski papieru na małe kawałki które koniecznie trzeba potem wykorzystać na zajeciach 😉  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *