Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Miejsce skupienia naszej klasy

W naszym darmowym kursie Jak skutecznie pracować z grupą piszemy o tym, że warto stworzyć grupie (klasie) miejsce skupienia, czyli takie miejsce, w którym będzie się ona czuła dobrze, bezpiecznie, z którym będzie się utożsamiała i będzie uważała za swoje, a dzięki temu członkowie naszej grupy lub klasy będą chętniej w tym miejscu przebywać.

 

Jakie elementy możemy wykorzystać do urządzenia takiego miejsca skupienia, np. w naszej szkolnej klasie:

– spisane cele grupy – ładnie zapisane cele dla których funkcjonuje grupa, tak, żeby przypominać sobie po co my w ogóle tutaj jesteśmy (np. po to, żeby się dobrze przygotować do dorosłego życia)

– zasady grupy – wypisane normy i zasady, przypominające o tym jak należy zachowywać się na spotkaniach (w zależności od wieku grupy, może być np. ułożony w formie rymowanek, albo rysunków/grafik)

– pamiątki sukcesów grupy – np. zdjęcia ze spotkań i wydarzeń, które grupa wspólnie zorganizowała, nagrody i dyplomy, prace uczniów

– kalendarz urodzin – karty z poszczególnymi miesiącami z wypisanymi uczniami, którzy mają urodziny w danym dniu

– tablica korkowa na ogłoszenia – miejsce, gdzie będzie można zawieszać ważne komunikaty dla grupy, kalendarz wydarzeń itp.

– zdjęcie grupowe – grupowo zrobione zdjęcie, może być np. z jakimś wesołym napisem

– elementy dodające „uroku”, „klimatu” sali – np. wspólnie zasadzone kwiatki i inne rośliny, obrazki, akwarium (które dodatkowo może być elementem budowania wspólnoty, gdyż cała klasa może się opiekować tym akwarium, a kwiatki przyniesione są przez uczniów)

– słoik z pytaniami „Ciekawi Świata” – to przedmiot, ale tak naprawdę też metoda wychowawcza, która może służyć budowaniu dobrej relacji i bezpieczeństwu w grupie. Uczniowie wiedzą, że do słoika mogą wrzucać karteczki z nurtującymi ich pytaniami (bez konieczności podpisywania się) dotyczącymi życia, ich przyszłości, darzenia sobie z różnymi sytuacjami i innymi nurtującymi dzieci i młodzież pytaniami. Następnie w czasie wspólnych spotkań (np. godziny wychowawczej) nauczyciel odpowiadają na pytania, bądź zaprasza do dyskusji na zadany w pytaniu temat. Słoik zapewnia bezpieczeństwo wynikając z anonimowości i pokazuje, że od nauczyciela – wychowawcy, w dobrej grupie można uzyskać odpowiedzi nawet na najbardziej krępujące pytania.

 

A Wy jakie macie pomysły na uczynienie naszej sali bardziej przyjemną i bezpieczną dla uczniów? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Zostaw komentarz



Iwona

4 lata temu

Jestem wychowawcą mos nie mam pomieszczenia osobnego dla mojej grupy jednak pomysł ze słoikiem bardzo mi sie podoba, to fajne narzędzie do rozmowy podczas społeczności 

Pierwszy podręcznik o tym, o co naprawdę chodzi w edukacji

Zapisz się na darmowy kurs

Zapisz się na darmowy kurs Jak Budować Dobre Relacje

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, adrianna.lalak@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com