W naszym darmowym kursie Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą piszemy o tym, że warto stworzyć grupie (klasie) miejsce skupienia, czyli takie miejsce, w którym będzie się ona czuła dobrze, bezpiecznie, z którym będzie się utożsamiała i będzie uważała za swoje, a dzięki temu członkowie naszej grupy lub klasy będą chętniej w tym miejscu przebywać.
Jakie elementy możemy wykorzystać do urządzenia takiego miejsca skupienia, np. w naszej szkolnej klasie:
- spisane cele grupy - ładnie zapisane cele dla których funkcjonuje grupa, tak, żeby przypominać sobie po co my w ogóle tutaj jesteśmy (np. po to, żeby się dobrze przygotować do dorosłego życia)
- zasady grupy – wypisane normy i zasady, przypominające o tym jak należy zachowywać się na spotkaniach (w zależności od wieku grupy, może być np. ułożony w formie rymowanek, albo rysunków/grafik)
- pamiątki sukcesów grupy - np. zdjęcia ze spotkań i wydarzeń, które grupa wspólnie zorganizowała, nagrody i dyplomy, prace uczniów
- kalendarz urodzin – karty z poszczególnymi miesiącami z wypisanymi uczniami, którzy mają urodziny w danym dniu
- tablica korkowa na ogłoszenia - miejsce, gdzie będzie można zawieszać ważne komunikaty dla grupy, kalendarz wydarzeń itp.
- zdjęcie grupowe – grupowo zrobione zdjęcie, może być np. z jakimś wesołym napisem
- elementy dodające „uroku”, „klimatu” sali - np. wspólnie zasadzone kwiatki i inne rośliny, obrazki, akwarium (które dodatkowo może być elementem budowania wspólnoty, gdyż cała klasa może się opiekować tym akwarium, a kwiatki przyniesione są przez uczniów)
- słoik z pytaniami „Ciekawi Świata” – to przedmiot, ale tak naprawdę też metoda wychowawcza, która może służyć budowaniu dobrej relacji i bezpieczeństwu w grupie. Uczniowie wiedzą, że do słoika mogą wrzucać karteczki z nurtującymi ich pytaniami (bez konieczności podpisywania się) dotyczącymi życia, ich przyszłości, radzenia sobie z różnymi sytuacjami i innymi nurtującymi dzieci i młodzież pytaniami. Następnie w czasie wspólnych spotkań (np. godziny wychowawczej) nauczyciel odpowiadają na pytania, bądź zaprasza do dyskusji na zadany w pytaniu temat. Słoik zapewnia bezpieczeństwo wynikając z anonimowości i pokazuje, że od nauczyciela - wychowawcy, w dobrej grupie można uzyskać odpowiedzi nawet na najbardziej krępujące pytania. Wiecej o tej metodzie piszę w tym wpisie:
A Wy jakie macie pomysły na uczynienie naszej sali bardziej przyjemną i bezpieczną dla uczniów? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl, Autor pakietu metod 99 pomysłów na godziny wychowawcze.