Animacje poklatkowe to bardzo ciekawe narzędzie, które możemy wykorzystać w naszych działaniach edukacyjnych. Możemy na przykład poprosić uczniów, żeby przygotowali prezentację wiedzy w takiej formie. Prezentujemy Wam krótki poradnik, przygotowany przez młodzież zaangażowaną w naszym programie Akademia Młodzieżowa.
Zacznijmy najpierw do tego, czym jest animacja poklatkowa. Metoda ta należy do jednej z najdawniej stosowanych sposobów pokazywania „ruchomych obrazów” (patent na animację poklatkową został uzyskany w roku 1900). W największym skrócie polega ona na tym, że na nieruchomym tle umieszczane są różne obiekty (np. rysunki, kształty, modele, a nawet wzory rysowane na piasku itp.), które następnie się fotografuje, przesuwa o bardzo małe odległości i znów fotografuje. Bardzo ważne jest tutaj zachowanie nieruchomego tła i aparatu fotograficznego. Następnie z bardzo dużej liczby tak wykonanych fotografii składa się film (ok. 5-6) fotografii (klatek) na sekundę.
Jesienią 2019 młodzież zaangażowana w naszym programie Akademia Młodzieżowa przygotowała dla swoich rówieśników konkurs edukacyjny, którego celem było przybliżenie wielkich postaci polskiej nauki i techniki metodą właśnie animacji poklatkowej. Jest to bardzo prosta i jednocześnie efektywna metoda przekazywania treści.
Posłuchajmy Wiktorii, który opowie nam o tym, jak robi się takie filmiki:
Etapy przygotowania filmiku:
1. Stworzenie scenariusza
Na początku zadajemy sobie pytania:
- co chcemy przekazać widzom?
- co widzowie powinni czuć po obejrzeniu materiału?
- kto jest głównym bohaterem? Wokół kogo lub czego będziemy budować historię?
Następnie nasz scenariusz najlepiej spisać w formie tabeli z następującymi kolumnami:
- Sekwencje – Nazywamy poszczególne sekwencje
- Treść – Sceny – komentarz, co mówi lektor?
- Obraz – jakie grafiki wykorzystujemy
- Scenopis – opis ujęć, ujęcie po ujęciu
- Dźwięk – podkład dźwiękowy
Pobierz przykładowy scenariusz (docx)
2. Przygotowanie rysunków
- przygotowanie rysunków zgodnie z scenariuszem – w naszym projekcie wszystkie rysunki wykonywane były ręcznie, choć równie dobrze można się tutaj posłużyć grafikami komputerowymi
- najlepiej wykonać rysunki na papierze technicznym
3. Przygotowanie stanowiska fotograficznego i robienie zdjęć
- przyklejenie taśmą białego tła do stołu, tak, żeby się nie poruszało
- oświetlenie tła (najlepiej użyć tzw. soft-boxów, które rozpraszają światło)
- zamocowanie aparatu fotograficznego, którego można obsługiwać za pomocą aplikacji – jest to bardzo ważne, ponieważ nie musimy wtedy dotykać aparatu, co na pewno zmieniłoby jego pozycje i było widoczne na zdjęciach, w projekcie użyty został Panasonic Lumix DMC-G7
- aparat umieszczamy nad tłem – w pozycji nieruchomej – my w tym celu użyliśmy statywu, przymocowanego do mniejszego stolika, który stał na większym
4. Montaż
- w trakcie montażu składamy nasze zdjęcia, tak, żeby na każdą sekundę filmu przypadało ich około 10. Nie jest to sztywna liczba i czasami np. 5-6 zdjęć na sekundę wystarczy – to wszystko zależy np. od wielkości obiektów, bo np. przy większych płynność ruchu uzyskamy już przy mniejszej liczbie zdjęć, natomiast przy mniejszych, będzie potrzeba więcej zdjęć
- w naszych projektach używamy komercyjnego programu Sony Vegas, jednak równie dobrze możemy wykorzystać oprogramowanie bezpłatne, jak np. program DaVinci Resolve
- jednym z poradników dotyczących montażu, z którego korzystamy jest ten:
PORADNIK #5 jak robić animacje poklatkowe na podstawie zdjęć
I oto mamy gotową animację!
Tym sposobem młodzież przygotowała 5 filmików o polskich wynalazcach i naukowcach. Zapraszamy do obejrzenia. Filmiki możecie wykorzystać w czasie Waszych lekcji i zajęć:
Bohaterowie Polskiej Nauki i Myśli Technicznej – filmiki z zagadkami
Jak Wam się podoba tego typu narzędzie edukacyjne? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.
Projekt zrelizowaliśmy dzięki dotacji Muzeum Histori Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra.