Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą
zobacz nasze warsztaty dla klas

6 sposobów jak podsumować zajęcia grupowe [do pobrania]

Podsumowanie jest bardzo ważnym elementem pracy z grupą. Podczas podsumowania można przypomnieć wszystko, co się wydarzyło, powtórzyć cele, pogratulować sukcesu grupie oraz porozmawiać o tym co i dlaczego się nie udało. Przecież niepowodzenie też wiele nas uczy, jednak trzeba je mądrze omówić. Dzięki dobremu podsumowaniu można wiele rzeczy „uratować”! Przedstawiamy kilka pomysłów jak to zrobić.

 

1. Niedokończone zdanie…

To najprostszy sposób. Każdy z grupy ma dokończyć określone zdanie, np.:

- podczas dzisiejszej pracy nauczyłem się…
- najtrudniejsze dla mnie dzisiaj było…
- najbardziej podobało mi się…

Można sobie wzajemnie podziękować za coś, przeprosić, powiedzieć o swoich doświadczeniach lub planach na przyszłość. Najlepiej wychodzi to, kiedy uczestnicy siedzą w kole.

 

2. Pralka, walizka czy kosz?

W pralce pierzemy to, co mogłoby być lepsze podczas wspólnej pracy, w walizce zabieramy ze sobą to, co chcemy zachować w pamięci, a do kosza wyrzucamy to, co nam się nie podobało. Można przygotować obrazki tych trzech przedmiotów na kartce flipczartowej lub zwykłe napisy oraz małe karteczki, na których każdy uczestnik zapisze swoje odczucia, a następnie umieszcza karteczkę w odpowiednim polu.

walizka-pralka-kosz

 

3. Tarcza

Wystarczy duży karton i kilka kolorowych markerów. Na środku rysujemy duży okrąg, który możemy podzielić na mniejsze części. Każda część będzie odpowiadać za inny aspekt lub temat. Uczestnicy mają za zadanie podejść do okręgu i postawić kropkę – im bliżej środka, tym lepsza ocena. Jeżeli sytuacja na to pozwoli, możemy poprosić również o komentarz – dlaczego stawiasz kropkę w tym miejscu.

 tarcza

 

Jeżeli pracujemy z dziećmi, to możemy rozdać im wycięte buźki – uśmiechniętą, neutralną i smutną, żeby za ich pomocą wyraziły swoją opinię.

buzki

Pobierz buźki do wydruku i wycięcia

 

  • Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?

 

4. Skala

Bardzo podobnym sposobem jest poproszenie uczestników o ocenę danego aspektu na skali. Można to zrobić pisemnie lub ustnie. Jeżeli zdecydujemy się na ustną formę, warto zapytać od razu uczestników, co można zrobić, żeby ocena była jeszcze wyższa.

skala

 

5. Ramka

Jeżeli pracujemy z grupą, która po naszym spotkaniu nadal będzie ze sobą współpracować, to warto przygotować ramkę, gdzie uczestnicy coś własnoręcznie wpiszą. Będzie to forma podsumowania, przypomnienia, a czasami nawet zobowiązania. Na środku piszemy pytanie, a uczestnicy wpisują swoje krótkie odpowiedzi, np.:

- Co mogę zrobić, żeby w naszej grupie było lepiej?
- Co wnoszę do mojej klasy?

Świetnie motywuje to, kiedy przed zapisaniem głośno zadeklarujemy to, co chcemy napisać. Oczywiście naszą ramkę możemy później powiesić w klasie lub miejscu spotkań grupy.

ramka

Pobierz ramkę do edycji i wypełniania

 

6. BRAWO!!!

Możemy też po prostu poprosić o odpowiednie natężenie hałasu jeżeli uczestnicy są zadowoleni. Pamiętacie, kiedyś w znanym telewizyjnym show używano czegoś takiego jak klaskometr?

 

Jak Wam podobają się te pomysły na podsumowanie zajęć? Macie jakieś inne? Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach. Inspirujmy się nawzajem.

 

Zostaw komentarz



Gabriela Gajdzica

4 lata temu

Witam serdecznie,

mnie sprawdziły się puste kubki i rozdana ciecierzyca - uczniowie wrzucają ciecierzycę w kubek, gdzie, no. jest napis OK/NOK, jest zielone/pomarańczowe/czerwone kółko itp.

Do ewaluacji mam też buźki, ale mam je wydrukowane i zafoliowane w formacie A4, przy czym uczniom rozdaję tylko klamerki, które przypinają na ten obrazek, którym chcą lekcję podsumować. Nie jest tyle wycinania i papier zużyje tylko raz 🙂

Pozdrawiam serdecznie z Czech!

Michał Czakon

4 lata temu

Bardzo ciekawe pomysły. Dziękuję!

zobacz nasze warsztaty dla klas
Konkurs dla szkół - Ile Waży Mikołaj?
Odwiedź nas w Motyczu
Escape Room

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Kompasy Psychometryczne

Szkoła Przedsiębiorczości

Najczęściej czytane (ostatnie 24h)

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2024 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com