Rozmowa z nastolatkami na tematy dotyczące rodziny nie zawsze będzie łatwa. Zapraszam Was do zapoznania się z konspektem angażujących zajęć, w których zapraszamy młodzież do „zbudowania” symbolu swojej idealnej rodziny w postaci statku.
Zajęcia manualne i polegające na własnoręcznym tworzeniu czegoś są bardzo angażujące dla osób właściwie w każdym wieku, a tym bardziej, jeśli to, co budujemy jest poważne i duże. Czymś takim na pewno jest dzieło założenia i prowadzenia rodziny. To dzieło możemy zobrazować w postaci statku, który – niczym współczesna rodzina – płynie po wzburzonych morzach nieco nieprzewidywalnej rzeczywistości, w której wszyscy żyjemy.
Jeśli jednak nasz rodzinny statek jest stabilny nic nam nie będzie grozić. Czego więc potrzebujemy, żeby statek naszego życia rodzinnego był stabilny:
– wspólnych wartości, których się trzymamy, niczym MASZTU
– czynów miłości, które „pchają” nas do przodu niczym wiatr wiejący w ŻAGIEL
– wspólnych zasad, które nie pozwalaj nam wypaść za BURTĘ
– dobrej komunikacji, rozmowy, wzajemnego wspierania się słowem i panowania nad językiem, który choć jest małą częścią naszego ciała, to nadaje mu kierunek niczym STER statkowi – to inspiracja biblijna z Jk 3, 4-5
– wspólnie spędzanego ze sobą czasu, które są podłożem innych elementów, niczym POKŁAD w statku
Tak więc w czasie naszych zajęć, w podziale na 5 grup budować będziemy 5 elementów statku, symbolizujących te elementy:
– MASZT – wspólne wartości, coś, czego się trzymamy
– ŻAGIEL – czyny miłości
– BURTA – wspólne zasady, których się trzymamy, żeby nie wypaść
– STER – komunikacja, rozmowy, poznawanie się, panowanie na językiem
– POKŁAD – wspólnie spędzany czas
Tak wyglądał nasz schemat, który przerysowaliśmy na flipchart, żeby pokazać go uczestnikom (każdy z elementów oznaczyliśmy innym kolorem):
W ramach zajęć uczestnicy podzieleni są na 5 grup z których każda:
– buduje odpowiedni fizyczny fragment statku
– zastanawia się nad treścią danego symbolu i wymyśla własne pomysły i rozwiązania w danej przestrzeni tematycznej
Ramowy przebieg zajęć:
1. Przedstawienie koncepcji animacji – 15 min
2. Podział na grupy – 5 min
3. Zapoznanie w grupach – 10 min
4. Budowa statku w grupach – 50 min
5. Podsumowanie – 10 min
Jeśli mamy więcej czasu lub mniej uczestników zapoznanie uczestników możemy zrealizować wspólnie przed podziałem na mniejsze grupy. Poniższy koncept zakłada dosyć dużą liczbę uczestników i relatywnie krótki czas na realizację zajęć. W konspekcie znajdziecie też listę materiałów niezbędnych do realizacji zajęć w podziale na zespoły.
Pobierz konspekt (pdf)
Pobierz konspekt (docx)
Pobierz zadania dla grup (pdf)
Pobierz zadania dla grup (docx)
Grupa odpowiedzialna za wykonanie steru otrzymała także przygotowane karteczki z dobrymi słowami, przygotowane m.in. przy wykorzystaniu naszych Kart Wdzięczności.
Pobierz Dobre Słowa (pdf)
Pobierz Dobre Słowa (docx)
Zajęcia te wymagają dużych przygotowań – przede wszystkim zebrania wszystkich niezbędnych materiałów, ale są naprawdę angażujące i atrakcyjne dla uczestników. Wspólnie z naszym zespołem animatorów miałem okazję zrealizować je w czasie I Dnia Rodzin Archidiecezji Lubelskiej, który odbył się w Wąwolnicy 25 czerwca 2023 roku. Oto kilka zdjęć obrazujących przebieg zajęć i ich ostateczny efekt:
Jak podoba się Wam taki pomysł na zajęcia dotyczące rodziny? Macie jakieś podobne pomysły? Zapraszam do podzielenia się komentarzami i inspiracjami.

Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl Autor podręcznika: Jak Uczyć Skuteczności