Wykorzystanie nowoczesnych technologii może być ciekawym pomysłem do edukacji i aktywizacji seniorów oraz budowania relacji międzypokoleniowych na linii dzieci – seniorzy. Zapraszam Was do zapoznania się i wykorzystania w Waszych działaniach edukacyjnych i społecznych naszego programu wykorzystującego technologię druku 3D do realizacji 3 celów: 1) Edukacja technologii, 2) Aktywizacja społeczna, 3) Więzi międzypokoleniowe.
Nasz program jest innowacją społeczną, która uzyskała dotację w ramach projektu „GENERATOR INNOWACJI. SIECI WSPARCIA 2” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez PCG Polska Sp. z o. o. w partnerstwie z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę". Dziękujemy realizatorom projektu za szerokie wsparcie merytoryczne i finansowe, dzięki któremu mogliśmy przetestować nasz innowacyjny program.
Nasz zespół ma bardzo duże doświadczenie w realizacji działań międzypokoleniowych, m.in. od roku 2014 realizujemy w dwóch ośrodkach w Lublinie Akademię Aktywnego Seniora, czyli program edukacji, aktywizacji i budowania relacji międzypokoleniowych. Przy obydwu naszych ośrodkach działają aktywne grupy wolontariuszy-seniorów, którzy włączają się w działania ośrodków, m.in. pikniki rodzinne, spotkania edukacyjne, warsztaty, a nawet spektakle teatralne i projekty takie jak ten:
Po co i jak zrobić duży edukacyjny sąsiedzki projekt – studium przypadku
Pracując z seniorami zauważyliśmy, że osoby po 60. roku życia mierzą się m.in. z następującymi wyzwaniami:
1. Niski poziom wiedzy i umiejętności związanych z nowoczesnymi technologiami
2. Niski poziom aktywności społecznej, a zwłaszcza mężczyzn
3. Słabe więzi międzypokoleniowe oraz brak miejsc i form spotkań seniorów z młodszym pokoleniem (więzi)
Z drugiej strony nasz zespół (a zwłaszcza osobiście ja) mamy doświadczenie w realizacji działań edukacyjnych i społecznych wykorzysujących zajęcia techniczne, które realizujemy w naszej Pracowni Pomysłów. Wieloma z tych pomysłów dziele się z czytelnikami naszego bloga:
Łącząc te dwie „przestrzenie” naszych działań opracowaliśmy program Międzypokoleniowej Pracowni Druku 3D jako innowacji społecznej stawiającej sobie 3 szerokie cele:
1. Edukacja technologii
2. Aktywizacja społeczna
3. Więzi międzypokoleniowe
Program składa się z 9 dwugodzinnych bloków zajęć:
Lp. | Temat bloku zajęć | seniorzy | dzieci |
1. | Zapoznanie seniorów z podstawami druku 3D | X | |
2. | Przygotowanie seniorów do spotkania z dziećmi | X | |
3. | Przygotowanie dzieci do spotkania z seniorami | X | |
4. | Seniorzy zapoznają dzieci z prostym drukiem 3D | X | X |
5. | Seniorzy zapoznają się z bardziej skomplikowanym drukiem | X | |
6. | Seniorzy zapoznają dzieci z bardziej skomplikowanym drukiem | X | X |
7. | Proces twórczy wśród seniorów: co wspólnie z dziećmi możemy wydrukować dla naszej społeczności? | X | |
8. | Realizacja planu seniorów wspólnie z dziećmi | X | X |
9. | Pokaz dla społeczności i wspólna celebracja sukcesu | X | X |
Testowaliśmy ten program w środowisku naszego ośrodka Teatr w Lublinie w pierwszej połowie roku 2022 i trzeba przyznać, że nie wszystko poszło tak jak sobie to planowaliśmy – no ale właśnie na tym polegają innowacje społeczne. Szczegóły spostrzeżeń wynikających z testowania opisuję dokładnie w programie.
Ważne jest jednak to, że generalnie program zrealizował stawiane sobie cele, a najbardziej wartościowe były zajęcia mające na celu wzajemne przygotowanie do spotkania i samo spotkanie obydwu grup pokoleniowych (zajęcia 2., 3. i 4.) oraz rewelacyjnie angażujący proces twórczy zrealizowany z samą grupą seniorów (zajęcia 7.).
W Waszych działaniach bardzo pomocne mogą okazać się także karty pracy zawarte w programie:
– Karta Talenty – Wartości (s. 22)
– Mapa Empatii (s. 36)
– Mapa Pomysłów (s. 37)
Pobierz program
Pobierz modele powstałe w trakcie zajęć (stl)
Jak podobają się Wam tego typu działania? Czy macie jakieś pomysły na wykorzystanie druku 3D w działaniach społecznych i edukacyjnych? Zapraszam do podzielania się refleksjami w komentarzach.

Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl Autor podręcznika: Jak Uczyć Skuteczności