W tym roku, po raz trzeci zapraszamy do udziału w naszej Szkole Przedsiębiorczości. Jest to projekt, w którym ostatnie klasy szkół podstawowych i klasy szkół średnich mierzą się w konkursie na najciekawsze przedsięwzięcia ekonomiczne. Jeśli chcesz wspólnie z klasą przeżyć niezapomnianą ekonomiczną przygodę, a dodatkowo rozwinąć u uczniów umiejętności pracy metodą projektową ten projekt jest właśnie dla Ciebie!
Co to jest Szkoła Przedsiębiorczości?
Szkoła Przedsiębiorczości to projekt z zakresu edukacji ekonomicznej, który uruchomiliśmy w 2017 roku. Dotychczas w projekcie wzięli uczniowie z trzech województw: lubelskiego, mazowieckiego i podkarpackiego. Trzecia edycja, która właśnie się rozpoczyna skierowana jest do młodzieży z województw: podlaskiego i świętokrzyskiego. Z każdego województwa do projektu zostaną zakwalifikowane po dwie klasy z trzech szkół.
Projekt od początku jego istnienia realizujemy dzięki dofinansowaniu Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Głównym celem projektu jest zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności związanych z przedsiębiorczością wśród 240 uczniów 6 szkół z terenu województw: świętokrzyskiego i podlaskiego oraz wzrost potencjału tych szkół w zakresie nauczania przedsiębiorczości i kreowania postaw przedsiębiorczych w terminie trwania projektu i po jego zakończeniu.
Projekt Szkoła Przedsiębiorczości zakłada udział w projekcie całych klas, dzięki czemu uczniowie doskonalą też umiejętności pracy w grupie, a także wzrasta poziom integracji klasy. W programie klasy rywalizują między sobą na najlepsze inicjatywy ekonomiczne. Po trzy najlepsze klasy z każdego województwa wygrywają wyjazd do Warszawy związany z tematem ekonomii i przedsiębiorczości.
Jak wygląda udział w projekcie?
Każda klasa rozpoczyna udział w projekcie od przyjazdu na dwudniowe warsztaty do ośrodka Centrum Dobrego Wychowania. Pierwszy warsztat, Szkoła Przedsiębiorczości, jest grą symulacyjną, podczas której uczniowie wcielają się w dyrektorów szkól i rozpoczynają inwestycje w różnych dzielnicach fikcyjnego miasta. Mogą m.in. budować nowe szkoły, podwyższać ceny „lekcji”, wziąć kredyt. Decyzje podejmowane przez uczestników gry zależą od sytuacji na rynku, posunięć „konkurencji” i innych zjawisk znanych z lekcji przedsiębiorczości.
Drugi warsztat, Moja Przyszłość, to warsztat z zakresu doradztwa zawodowego i rozpoznawania predyspozycji. Uczniowie w mniejszych zespołach „odwiedzają” kolejne stanowiska, na których muszą zmierzyć się z przygotowanymi dla nich przez tajemniczego head huntera zadaniami. Finałem warsztatu jest praca z narzędziem Kompas Predyspozycji, dzięki któremu każdy uczestnik warsztatu otrzymuje indywidualny wykres odnośnie swoich predyspozycji do pracy w czterech badanych obszarach.
Po powrocie do szkoły każda klasa dzieli się na pięć mniejszych zespołów projektowych. Każdy zespół ma za zadanie opracować, przygotować i przeprowadzić jedną inicjatywę ekonomiczną dla społeczności (np. szkoły). Ważnym warunkiem jest, że działanie musi wpisywać się kierunki polityki edukacyjnej NBP na dany rok (do pobrania). Po zrealizowaniu wszystkich inicjatyw (po pięć z każdej klasy) nauczyciel przesyła do koordynatora projektu sprawozdania z tych wydarzeń. Wszystkie nadesłane sprawozdania zostaną omówione przez zespół ekspertów, który wyłoni zwycięskie klasy.
Na zakończenie projektu odbędą się dwa seminaria podsumowujące w każdym województwie, podczas których zostaną ogłoszeni laureaci konkursu.
Na Wasze zgłoszenia czekamy do 17 listopada 2023 roku.
Na wszystkie Wasze pytania i wątpliwości chętnie odpowie koordynator projektu:
Joanna Misiarz:
joanna.misiarz@cdw.edu.pl
tel.: 502 928 477
Formularz zgłoszeniowy
Portal SzkolaPrzedsiebiorczosci.pl
Portal edukacyjny z interaktywną mapą Miasta M, w którym "dzieje się akcja" warsztatu wprowadzającego w ramach projektu.
Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Autorka wpisu:
Joanna Misiarz
Specjalista ds. projektów edukacyjnych CDW, psycholog, instruktor tańca, doświadczenie zawodowe zdobywała tworząc programy animacyjne dla społeczności lokalnych oraz koordynując projekty edukacyjne.