Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

4 pomysły na angażującą godzinę wychowawczą online [do pobrania]

Realizacja działań wychowawczych i budujących zgranie w klasie za pomocą Internetu jest dosyć trudna, ale nie jest niemożliwa. W wpisie opisuje 4 pomysły na angażujące godziny wychowawcze online, które pomogą nam utrzymać motywacje klasy w czasie nauki zdalnej.

 

Zaproponowane tematy zajęć zostały tak zaprojektowane, by pomóc Ci zbudować i utrzymać klasę jako grupę, ale również prezentują narzędzia do edukacji zdalnej, które mogą Ci się przydać do pracy z uczniami. Część z tych narzędzi zapewne będzie dla Ciebie znajoma, ale mam nadzieję, że zastosowanie ich w proponowanych ćwiczeniach będzie dla ciebie ciekawe.

 

Na tworzenie z klasy zgranej grupy ma wpływ kilka czynników:

– przekonanie o byciu ważnym dla kolegów i nauczyciela

– poznanie siebie (samoświadomość) i innych osób z klasy

Jeśli spełnione będą te warunki, oprócz dobrej atmosfery w klasie, pojawi się też większe zaangażowanie w naukę.

Przed każdym z proponowanych ćwiczeń ustal z uczniami zasady zabawy, szczególnie ważne jest, by nie używać treści, historii klasowych, które mogą być dla któregokolwiek z uczniów obraźliwe, krępujące, zawstydzające. Ustalcie, że mówicie sobie dobre i życzliwe rzeczy.

Zatem zaczynamy!

 

1. Co jest dla nas ważne?

Bardzo często nie zastanawiamy się co jest dla nas ważne, co motywuje nas do działania, jakie spraw są dla nas istotne. Czy udało Ci się z klasą porozmawiać o ich motywatorach? Co jest dla nich w życiu ważne? Czy są to kwestie materialne, czy wartości duchowe? Pewnie odpowiedzi mogą być dość zaskakujące.

W życiu społeczno – kulturowym wartości stanowią czynnik kształtujący relacje: człowiek-człowiek; człowiek – grupy i wspólnoty społeczne. Odnosząc te funkcje do funkcjonowania szkoły, wartości kształtują relacje: nauczyciel-uczniowie; nauczyciel-nauczyciele, nauczyciel-rodzice, uczniowie-uczniowie, społeczność szkolna-społeczne środowisko lokalne; współtworzą życie wspólnotowe. W sytuacji wychowawczej wartości:

– stanowią cel ludzkich dążeń i czynnik integracji osobowościowej;

– pozwalają zrozumieć wychowanka;

– poznać jego dążenia, zachowania, działania, określają treść celów wychowania;

– stanowią warunek i treść wychowania a urzeczywistniane -jego rezultat;

– stanowią ogniwo integracyjne w relacjach wychowawca-wychowanek. Wspólne wyznawane wartości zbliżają duchowo i emocjonalnie, stanowią płaszczyznę porozumienia, dialogu, ustalania zadań i celów

Wartości są ważnym czynnikiem integrującym i konstytuującym grupę.

W tym ćwiczeniu poznasz jaka wartość jest dominująca w Twojej klasie, co jest ważne dla większości uczniów, może uda wam się stworzyć hierarchię wartości waszej klasy?

 

Ćwiczenie:

1. Udostępnij na swoim ekranie listę wartości/spraw/motywów, które mogą być ważne dla ludzi, motywować ich do działania. Możesz skorzystać z poniższej listy:

Pobierz listę wartości (pdf)

Pobierz listę wartości (pptx)

 

2. Poproś uczniów by dokładnie zapoznali się z listą i wybrali 5 dla nich najważniejszych na ten moment. Niech uszeregują je w kolejności od najważniejszej, kluczowej dla nich do najmniej istotnej (spośród 5 najważniejszych). Mogą je spisać na kartce.

3. Do tego ćwiczenia proponuję narzędzie mentimeter (www.mentimeter.com). Mentimeter to narzędzie umożliwiające tworzenie interaktywnych prezentacji, umożliwiających natychmiastową reakcję odbiorców, a wynik każdy uczestnik widzi na swoim ekranie:

– Wejdź na stronę mentimeter.com (strona jest po angielsku), załóż bezpłatne konto (email, hasło i imie), następnie kliknij SignUp

Po wejściu na stronę kliknij „New presentation” i po otwarciu się nowego okna nadaj tytuł prezentacji i kliknij „Createpresentation”.

– Następnie wybierz rodzaj prezentacji. Po prawej stronie strony w zakładce Type -> Popular QuestionTypes (po najechaniu kursorem myszki na wybrany obrazek zobaczysz jak Twoja prezentacja będzie wyglądać). Następnie przejdź do zakładki Content i wpisz pytanie. W naszym ćwiczeniu może to być np. Moja najważniejsza wartość to. Następnie wpisz ile odpowiedzi może podać uczestnik (u nas to będzie 5). Możesz też dodać obrazek korzystając z gotowej biblioteki obrazów na stronie. I gotowe.

4. Proponuję dla potrzeb ćwiczenia wybrać jako formę prezentacji wyników Word Cloud. Pozwoli nam to zobaczyć jaka jest dominująca wartość w klasie.

5. Na górze prezentacji widoczny jest 7-cyfrowy kod. Podczas lekcji, kiedy już uczniowie wypiszą swoje wartości poproś, aby weszli na stronę www.menti.com i wpisali kod, który im podasz. Zobaczą Twoje pytanie i miejsce na odpowiedź. Teraz tylko pozostaje Wam patrzeć na wyniki i już wiecie, jakie są dominujące wartości i motywy działań w waszej klasie.

6. Narzędzie to jest bardzo dynamicznie, uczniowie widzą zmieniające się słowa (odpowiedzi pojawiające się najczęściej widoczne są jako największe słowa).

7. Zachęcam do wspólnej refleksji na temat chmury słów, która powstała (możesz zrobić printsceena). Możesz też poprosić uczniów by zrobili zdjęcie listy swoich wartości. W czerwcu, pod koniec roku wróćcie do tego ćwiczenia. Zobaczcie, czy coś się zmieniło. Porównajcie wyniki.

 

 

2. Kahoot o naszej klasie

Na początku pisałam, że aby klasa była lepiej zgrana uczniowie powinni się dobrze poznać. To tego służy to ćwiczenie.

Wcześniej (np. na poprzedzającej godzinie wychowawczej) poroś uczniów, by przysłali Ci odpowiedzi na kilka prostych pytań, np.:

– wymarzony zawód

– wymarzona podróż

– ulubiona piosenka/film/aktor itp.

– ulubione zwierzę.

 

Z uzyskanych odpowiedzi stwórz kahoota. Pamiętaj, żeby uwzględnić też siebie, jesteś przecież częścią tej grupy! Pytań powinno być tyle, ilu jest uczniów + pytanie dotyczące Ciebie.

 

Jak stworzyć klasowego kahoota?

1. Zaloguj się/utwórz konto na stronie kahoot.com

2. Kliknij Create w prawym górnym rogu, a potem New Kahoot

3. Wpisz pierwsze pytanie (pole na środku strony), np. Osoba, która marzy, by zostać stomatologiem. Następnie podajesz 4 odpowiedz, np. Ania, Karol, Zosia, Wojtek. Pamiętaj, żeby oznaczyć poprawną odpowiedź. Możesz dodawać obrazki (np. z klasowych wycieczek, wyjść, wydarzeń z życia klasy). Następnie kliknij AddQuestion (po lewej stronie stronie)

4. Dodawaj kolejne pytania

5. Po dodaniu ostatniego pytania kliknij Done, następnie wybierz opcję classic oraz 1:1. Zostanie wygenerowany kod. Podaj uczniom ten kod.

6. Uczniowie wchodzą na stronę kahoot.it, wpisują kod i zaczynacie zabawę. Na ekranie Twojego komputera widoczne jest pytanie, uczniowie na swoich telefonach widzą odpowiedzi i klikają według nich właściwą. Po każdym pytaniu widoczny jest ranking graczy

 

3. Poznajemy nasze talenty

Ciąg dalszy pomysłów na wzajemne poznanie się uczniów. Poproś uczniów, by zastanowili się jakie talenty (mocne strony, kompetencje) posiadają. Poproś, by wypisali po jednej rzeczy z następujących obszarów:

wiedza i umiejętności – pytanie pomocnicze: na czym się znam?

cechy – pytanie pomocnicze: jaki jestem

preferencji – pytanie pomocnicze: co lubię robić?

Poproś, by każdy z nich w formie mema przedstawił swoje odpowiedzi.

 

Jak zrobić mema?

Najprościej w edytorze tekstu, czyli zwykłym Wordzie. Korzystamy z opcji:

– kształtów, np.  prostokąt

– wstawianie, np. zdjęć, pola testowego

– zawijania tekstu

To najprostszy sposób. Sądzę, że znajdą się uczniowie, którzy posiadają umiejętności posługiwania się programami graficznymi, np. Corel, paint, photoshop.

Na zakończenie lekcji poproś uczniów, by podzielili się swoimi memami z pozostałymi. Możecie porozmawiać, czy łatwo było im rozpoznać swoje talenty, w jaki sposób można swoimi talentami służyć innym osobom, np. kolegom z klasy?

 

4. Komiks – wydarzenia klasowe

Wspólne wspomnienia budują grupę, zaproponuj stworzenie komiksu dotyczącego wydarzeń z życia waszej klasy.

Do tej zabawy proponuję narzędzie toonytool do tworzenia komiksów

 

Jak je zastosować?

– Wejdź na stronę toonytool.com Strona daje możliwość przetłumaczenia treści na język polski (wystarczy kliknąć na pasku przeglądarki po prawej stronie ikonę ze strzałkami i przetłumacz na polski)

– Zacznij od wyboru tła: Kliknij Backgrounds, możesz  dodać tło z dostępnych w programie lub przesłać własne (np. z klasowej wycieczki, festynu, uroczystości).

– Nastepnie  Kliknij Characters, aby dodać postacie.

– Kliknij Bubbles, aby dodać chmurki słowne(aby zmienić tekst kliknij na chmurkę)

– Kliknij Props, aby dodać elementy dodatkowe

– Kliknij Print, aby wydrukować swój projekt lub Download, aby pobrać na swój komputer.

Wspólnie zróbcie prezentację waszych wirtualnych wspomnień.

 

Może zainteresują Cię także inne pomysły na budowanie zaangażowania przez Internet:

Integracja grup online. Jak aktywizować i integrować grupę pracującą zdalnie

30 najciekawszych narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji i zajęć online

Prawdziwy Skarb – gra budująca relacje rodzinne [do pobrania i online]

Grywalizacyjny pomysł na zmotywowanie uczniów do nauki przez Internet [do pobrania]

 

W naszym sklepie znajdziecie także zbiór 9 ćwiczeń służących odkrywaniu talentów i planowaniu przyszłości, które możemy zrealizować na kolejnych 9 godzinach wychowawczych jako angażujący program pomocy uczniom w preorientacji zawodowej:

Do Czego Jestem Stworzony? – zbiór ćwiczeń [produkt w sklepie]

 

Jak Wam się podobają te propozycje? Może macie jakieś inne pomysły. Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

 

Zostaw komentarz

Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo



Anna Gołębiewska

4 miesiące temu

Komiks – w mojej klasie rewelacja!!! Dziękuję i polecam

Magdalena Balińska

5 miesięcy temu

Cześć! U mnie świetnie sprawdziła się zabawa w Prawda/ Fałsz,. Każdy uczestnik opowiada o sobie 3 historie, gdzie dwie sa prawdziwe, a jedna jest zmyślona. Po prezentacji grupa decyduje (może być przez głosowanie), która z historii jest nieprawdziawa.
Historie moga dotyczyć różnych okresów naszego życia, nawet wczsnego dzieciństwa:)

Magda Trzeciak

5 miesięcy temu

Witam. Pomysły super! Proszę tylko zwrócić uwagę, że wkradła się literówka w adresie strony; jest metni.com powinno być menti.com. Pozdrawiam 🙂

Joanna Misiarz

5 miesięcy temu

Dziękujemy za czujność, literówka już poprawiona. Cieszymy się, że nasze propozycje przypadły Pani do gustu. Zapraszamy do lektury kolejnych postów

Lidia Grad

6 miesięcy temu

Super! Dziękuję za podpowiedź <3
Mam klasę 6, od czasu nauki zdalnej nasze relacje się mijają. Próbuję i będę próbowała dotrzeć do Nich, mam nadzieję, że Państwa pomysły mi w tym pomogą.

Joanna Misiarz

5 miesięcy temu

Prosimy dać znać, który z pomysłów podobał się uczniom najbardziej. Zapraszamy do kolejnych odwiedzin naszego bloga

Longina Ciesielska

6 miesięcy temu

Świetne pomoce i pomysły. dziękuję bardzo.

Joanna Misiarz

5 miesięcy temu

Dziękujemy za miły komentarz

Iwona Wspaniała

6 miesięcy temu

REWELACYJNE POMYSŁY

Joanna Misiarz

5 miesięcy temu

Bardzo dziękujemy

Pierwszy podręcznik o tym, o co naprawdę chodzi w edukacji

Rodzaje treści

Zapisz się na darmowy kurs

Zapisz się na darmowy kurs Jak Budować Dobre Relacje

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com