Początek roku szkolnego to bardzo często czas poznawania nowej klasy/grupy, z którą pracujemy. W wpisie zebrałem dla Was inspiracje i pomysły z naszego bloga, których zazwyczaj szukamy właśnie w tym czasie. Znajdziecie tu porady o tym jak zapoznać się z grupą, jak spisać kontrakt grupowy, jak wybrać gospodarza klasy, jak postawić grupie motywujący cel…
Na początku zaproszenie na warsztaty integracyjne i kształujące kompetnecje miękkie. Do Centrum Dobrego Wychowania przyjeżdżają klasy z całej Polski, bo dobre zapoznanie i zgranie zespołu klasowego to świetny wstęp do dobrego roku szkolnego.
W szczególności zapraszamy Was na warsztaty rozwijające kompetencje miękkie skierowane do szkół średnich:
1. Zarządzanie czasem w praktyce
2. Motywacja w pigułce
3. Jak uczyć się szybko i skutecznie?
4. Emocje i inteligencja emocjonalna
Warsztaty zostały zaprojektowane w taki sposób aby można było je przeprowadzić w u nas w Centrum lub w warunkach szkolnych.
Zobacz pełną ofertę warsztatów dla klas
A teraz przejdźmy do tyłowych inspiracji: na naszym blogu jest mnóstwo pomysłów, które przydają się w pracy z grupa i klasą przez cały rok szkolny, natomiast w tym wpisie zebrałem te treści, których zazwyczaj szukamy na początku roku szkolnego. Oto one:
Zabawy na zapoznanie grupy
Znajdziecie tutaj kilka sprawdzonych zabaw i animacji na zapoznanie grupy.
Zabawy integracyjne
A tutaj kilka zabaw dla grupy, która się już trochę zna, ale chce się poznać bardziej…
Jak spisać angażujący kontrakt grupowy
Kiedy już mamy cel dobrze jest ustalić zasady, które pomogą nam w jego osiągnięciu, a takie ustalenie wspólnych zasad wcale nie jest takie proste…
A tutaj jeszcze ten sam temat, ale bardziej na wesoło:
Rymowany Memowy Kontrakt Grupowy
Jak wybrać gospodarza klasy?
Żeby nasze grupowe cele były lepiej zrealizowane warto podzielić się pracą i nadać naszej grupie pewną strukturę. Najprostszym tego wymiarem, jest po prostu zaproszenie uczniów do współodpowiedzialności za klasę. W tym wpisie kilka porad o tym, jak wybrać samorząd klasowy.
Jak postawić grupie motywujący cel?
Kiedy nasza grupa już jako tak się zna, warto postawić jej motywujący cel. Kiedy mamy taki cel, wokół którego koncentrujemy działanie grupy jest nam łatwiej dbać o motywację, wprowadzić normy i zasady, których każdy chce przestrzegać i integrować grupę.
Jeszcze odnośnie motywującego i inspirującego działania znajdziecie w wpisie o Wielkim Rowerze:
Wielki Rower – czyli jak robić angażującą edukację i uruchamiać motywację do nauki
Miejsce skupienia naszej klasy
W tym wpisie taka prosta inspiracja, która może pomóc w funkcjonowaniu naszej grupy/klasy. Jak to zrobić, żeby nasza sala naprawdę była nasza…
8 pomysłów jak zaprowadzić ciszę w grupie
Treść tego wpisu może się nam przydawać w ciągu całego roku szkolnego, ale może zwłaszcza po emocjonujących wakacjach może być z ciszą ciężko, bo przecież tak dawno się nie widzieliśmy i musimy ze sobą porozmawiać…
I jeszcze kilka tematów związanych z pracą z grupą, z którymi warto się zapoznać przystępując do pracy edukacyjnej i wychowawczej:
Role w zespole. Kompas Talentów w Relacjach
Wpis o rolach zespołowych wraz z internetowym narzędziem do ich badania. Może gdzieś na początku prac z grupą warto poznać predyspozycje uczniów, tak, żeby łatwiej było nam się później dzielić zadaniami.
7 inspirujących sposobów podziału grupy na mniejsze zespoły
Wpis o tym jak nieszablonowo dzielić naszą klasę na mniejsze podzespoły zadaniowe. Już sam fakt podziału na zespoły może pełnić funkcję edukacyjną…
Autorytet nauczyciela i wychowawcy – jak go budować?
Wpis o tym jak budować nasz własny nauczycielski i wychowawczy autorytet, z którym łatwiej podejmować wszelkiego rodzaju działania edukacyjne i wychowawcze.
99 pomysłów na godzinę wychowawczą – pakiet programów i metod [produkt w sklepie]
Na koniec zaproszenie do zapoznania się z naszym pakietem materiałów, które pozwolą na prowadzenie około 3 lat systematycznych działań wychowawczych, np. właśnie w czasie godzin wychowawczych lub innych zajęć.
Jak się Wam podobają te inspiracje? Może macie jakieś własne? Zapraszam do podzielnia się uwagami w komentarzach.

Autor wpisu:
dr Michał Czakon
Pomysłodawca metod edukacyjnych Centrum Dobrego Wychowania, Psycholog, Trener, Dydaktyk, Autor bloga: jakdzialacskutecznie.pl Autor podręcznika: Jak Uczyć Skuteczności