Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Metoda zdań niedokończonych… – prosta metoda podsumowania, pracy z trudnościami, wyrażania emocji i budowania dobrych relacji w grupie

Bardzo otwierającą, a jednocześnie prostą metodą osiągania różnych celów zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej jest metoda niedokończonych zdań. Prowadzący rozpoczyna zdanie, a uczeń lub uczniowie mają je za zadanie dokończyć…

 

Metodę tę możemy wykorzystywać w różnych celach: podsumowywania działań, pracy z trudnościami, wyrażania emocji, budowania dobrych relacji w grupie. Możemy wykorzystywać ją zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej, choć przy stosowaniu jej w pracy grupowej należy pamiętać o pozostawieniu uczestnikom możliwości odmówienia dokańczania niektórych zdań, jeśli temat jest np. zbyt trudny.

 

W grupowym stosowaniu metody najlepiej poprosić grupę o zajęcie miejsc w kręgu, tak, żeby każdy widział wszystkie inne osoby. Pamiętajmy, żeby zaprosić wszystkie osoby do jednego kręgu, żeby nikt nie siedział za plecami kogoś innego. Czasami, np. w małej sali, przy dużej liczbie uczestników, jest to trudne, ale sprawa ta jest ważna z dwóch powodów: po pierwsze osoba siedząca poza kręgiem może w jakiś sposób poczuć się wykluczona, a po drugie, najczęściej bywa tak, że osoby siedzące poza kręgiem zaczynają ze sobą rozmawiać psując tym samym interakcje wewnątrzgrupowe.

 

Prowadzący zaprasza wszystkich uczestników po kolei do dokańczania zdań. Jeśli któryś z uczestników akurat na dany temat nie chce się wypowiadać – pozostawiamy my taką możliwość i nie naciskamy na wypowiedź. Jeśli w trakcie dokańczania zdań inni uczestnicy będą chcieli coś dodać – prowadzący nie zabrania im tego. Rozmowa może przyjąć ton swobodnego wypowiadania się, a kiedy dany temat się wyczerpie, wtedy prowadzący proponuje kolejne zdanie do dokończenia.

 

Uwaga! Dobrą praktyką przy tego rodzaju ćwiczeniach grupowych jest zakaz używania w wypowiedziach trzeciej osoby (on, ona, oni), ani mówienia o kimś w tej osobie. Mówimy tylko w pierwszej osobie (ja, my) lub w drugiej zwracając się bezpośrednio do danej osoby lub grupy osób (Ty, Wy). Jeśli np. ktoś chce powiedzieć: Dobrze współpracowało mi się z Mikołajem. To powinien wyrazić, to zwracając się bezpośrednio do osoby, o której mówi: Mikołaj, dobrze mi się z Tobą współpracowało.

 

 

W tej metodzie możemy użyć np. następujących zdań:

Opisujące fakty:

– W czasie naszej pracy moim zadaniem było…

– Moje zadanie polegało na….

– W czasie wykonywania zadania wydarzyło się…

 

Opisujących mocne strony:

– Moim zdaniem, najlepiej zrealizowanym aspektem pracy było…

– Gdybym miał to zadanie wykonywać jeszcze raz, na pewno powtórzyłbym…

– Najlepiej poszło mi…

 

 

Opisujących obszary do poprawy:

– Moim zdaniem, najgorzej zrealizowanym aspektem pracy było…

– Sprawa, która poszła mi najgorzej…

– Gdybym miał to zadanie wykonywać jeszcze raz, na pewno zrobiłbym inaczej…

 

Zbierających korzyści edukacyjne (tego rodzaju zdań możemy użyć w sytuacji niepowodzenia i trudności):

– Wykonywanie zadania nauczyło mnie…

– Najbardziej rozwojowym dla mnie zadaniem było… ponieważ…

– Element projektu, który był dla mnie wyzwaniem to…

– Ta trudność nauczyła mnie…

 

Planujących kolejne działania:

– Moim zdaniem, następnym razem zrobię…

– Sprawą, którą zmienię w następnym projekcie będzie…

– Gdybym miał wybrać jedną konkretną rzecz do zmiany, byłoby to…

 

Inne zdania podsumowujące i otwierające na dalsze działanie:

– Na koniec chciałbym jeszcze dodać, że… (osobiście bardzo lubię to zdanie, bo zazwyczaj „odsłania” to, co ludziom naprawdę leży na sercu i to jak się czują)

– Chciałbym podziękować za…

– Najbardziej poruszającym momentem było…

– Największą radość wzbudziło we mnie…

– Najbardziej motywującym aspektem pracy było…

 

Zdania dotyczące przeżywanych emocji:

– Na myśl o tym czuję…

– Emocją, która mi się z tym kojarzy jest…

– Kiedy o tym myślę, to pierwsze odczucie, które pojawia się w moim sercu to…

– Odczuciem/emocją, która ostatnio najczęściej mi towarzyszy jest…

 

Zdania budujące dobre relacje w grupie:

– Nie wiecie jeszcze o mnie, że…

– Bardzo lubię naszą grupę za…

– Momentem, który najbardziej lubię w „życiu” naszej grupy jest…

– Chciałbym podziękować Wam za…

– Chciałbym podziękować Ci… za…

– Chciałbym przeprosić Was wszystkich za…

– Chciałbym przeprosić Cię … za…

– Żeby w naszej grupie wszyscy lepiej się czuli, zobowiązuję się do…

 

Zdania do swobodnej rozmowy (przytaczam je także we wpisie z zabawami słownymi na czas podróży):

– Warto być dobrym, bo…

– Moim największym marzeniem jest…

– Gdybym miał dużo pieniędzy, to…

– Gdybym się niczego nie bał, to…

– Gdybym wiedział, że wszystko mi się uda, to…

– Wolne wieczory spędzam…

– Lubię Was, ponieważ…

– Chciałbym Wam wszystkim podziękować za…

 

 

Metoda niedokończonych zdań może być również ciekawym sposobem edukacji w zakresie rozróżniania opinii od faktów – choć to bardziej w jej indywidualnym zastosowaniu, bo w pracy grupowej może nie być na to czasu. Kiedy uczeń wypowie zdanie, które zawiera w sobie element oceny i wartościowania (to było złe, to było dobre), możemy zapytać:

A czy to fakt, czy tylko Twoja opinia?

 

Nie chodzi tutaj o to, żeby podważać opinię ucznia, bo przecież mamy prawo do posiadania własnych opinii i własnego zdania i powinniśmy pomóc je wyrabiać, ale chodzi o to, żeby zaprosić do krytycznej refleksji, nad tym, co uczeń myśli:

– Czy inni ludzie też tak myślą?

– Czy moje zdanie nie jest subiektywne przez emocjonalny związek ze sprawą?

– Czy to w ogóle jest prawda?

 

 

Podobne treści w tym temacie:

Sztuka zadawania pytań, czyli moc pytań w edukacji. Jak uczyć myślenia, odpowiedzialności i budowania samoświadomości za pomocą pytań

6 sposobów jak podsumować zajęcia grupowe [do pobrania] – w wpisie też jest nieco o metodzie zdań niedokończonych oraz inne metody podsumowywania

Weź słowo wdzięczności i podaj dalej [do pobrania] oraz Karty Wdzięczności [do pobrania] – dwie metody pomagające kształtować postawę wdzięczności w relacjach wewnątrzgrupowych

Zrozumieć, Opanować i Wykorzystać Emocje – zbiór ćwiczeń [produkt w sklepie] – zbiór ćwiczeń do grupowej i indywidulanej pracy edukacyjnej w obszarze emocji

Tutoring i Mentoring – Edukacja Spersonalizowana w Praktyce [płatny kurs] – kurs, w którym szczegółowo omawiam m.in. tę oraz inne metody podsumowywania

 

 

Jak podoba się Wam ta metoda? Macie może jakieś swoje pomysły na tego typu „otwierające” zdania niedokończone przydatne w pracy z ludźmi? Zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach.

 

 

 

Zostaw komentarz

Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo



Odwiedź nas w Motyczu

Pakiet wszystkich kursów i metod elektronicznych Centrum Dobrego Wychowania

Rodzaje treści

Zrób to sam

Do pobrania

Video

Recenzje

Nasze portale

Prawdziwy Skarb

Zapisz się na darmowy kurs

Zapisz się na darmowy kurs Jak Budować Dobre Relacje

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania
Witryna zaprojektowana przy użyciu zasobów portalu Freepik.com